Sida 7 av 9

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: tis 16 maj 2017, 11:02
av andersuw
daekol skrev:Nja, går det inte utan att börja pilla med el och kablage så får det vara. Bara väldigt märkligt att min saab från 2003 har varning men en volvo från 2010 saknar varning. Samma på jobbet, kör skoda octavia, vw caddy och toyota yaris, alla dom har varning för p-ljuset. Så jag är fortfarande skeptisk till att det inte skulle gå att programmera. Får fixa igång min dice/vida så jag själv kan börja pilla helt enkelt. :lol:
Att fixa igång VIDA/DiCE är säkert en bra idé men att tro att man den vägen kan styra en inställning som Volvo bestämt inte skall finnas är att drömma i det blå. Om du inte vill pilla med elsystemet är det enda du kan hoppas på att någon utvecklar en CFE (CAN Function Extender) likt dem som redan finns till P2-bilarna och den vägen också tillhandahåller den varning du vill ha.

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: tis 16 maj 2017, 11:04
av VolvoB20
Jämför mest med andra bilmärken jag kommit i kontakt med där det funnits mängder med parametrar verkstaden kunnat pilla med utan att behöva byta ut mjukvara.

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: tis 16 maj 2017, 11:30
av andersuw
Det fanns ju en hoper i P2-bilarna (något tjugotal kanske). Men när man har ett menysystem att leka med är det ju rätt onödigt att ens behöva anlita verkstaden och dess programvara för att ändra en inställning. Det blir ju lite som att gå över ån efter vatten.

Bortsett från att inställningsmöjligheterna ökat rent generellt kan man också konstatera att vissa saker som tidigare fordrat mjukvaruladdning numera kan göras via menysystemet. Ett exempel är val av språk i kombinationsinstrument/infotainmentsystem. Med det digitala instrumentet kan man till och med byta vad som tidigare var hårdvara via en mjukvaruinställning. Det kan ju vara käckt att få hastighetsmätaren att visa mph istället för km/h om man får för sig att ta en tur till brittiska öarna. :D

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: tis 16 maj 2017, 11:47
av apersson850
Ja, det där är märkligt. Bilar som levereras med mätare graderas i miles/h brukar kunna visa km/h i färddatorn. Varför finns inte motsatsen i min bil? När jag var i England i fjor körde jag istället med omvägen att låta RTI visa hastighetsbegränsningen i kartbilden, så jag fick den i km/h, och sen kunde jag jämföra den med mätaren. Men det känns onödigt att behöva gå den omvägen.

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: tis 16 maj 2017, 12:11
av andersuw
Det beror på att britterna måste kunna göra en smidig Brexit ut på kontinenten. Att kontinentala bilar även skulle kunna tänkas våga sig på en Brinit var det uppenbarligen ingen som tänkte på före de digitala instrumentens tid. ;-)

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: fre 19 maj 2017, 07:19
av daekol
Egentligen är ju p-ljuset överflödigt på ett sätt. Hur ofta använder man det på parkeringsplatser, helt ärligt? :roll:

Tycker snarare att varenda bil man ser dagtid numera kör uteslutande med p-ljus+dimljus alternativt nyare bilar som har DRL som dessutom verkar strula en hel del då dom inte automatiskt tänder upp halvljus/bakljus vid mörker (dock inte ett problem på Volvobilar vad jag sett).

Har två exempel på när jag använder p-ljuset, som tidigare nämnts då tillsammans med dimljus och om jag står still någonstans och vill synas i mörker. Hur som helst så kommer jag inte ge upp det här, det måste gå att få till en ljudvarning när p-ljuset är igång och man öppnar dörren. Min V70 är enda bilen jag stött på som saknar denna varning så något skumt är det.

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: fre 19 maj 2017, 08:12
av apersson850
På en parkeringsplats behövs oftast inte parkeringsljus. Det är ju ingen som blir förvånad över att det står en bil parkerad där. Det är när man står där det inte är förväntat, kanske för att man inte ens har något val, som parkeringsljuset är motiverat.

Sen varselljus, eller halvljusautomatik, infördes kan jag inte påminna mig att jag haft någon bil som tutat när ljuset varit på. Det har ju slocknat automatiskt ändå. Det är enbart parkeringsljuset som fortsätter lysa, och det tänder jag bara högst medvetet vid speciella tillfällen, så det behövs ingen summer för det.

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: fre 19 maj 2017, 10:32
av Lövet
I princip varenda märke, alltså varenda bil jag stöter på, har varning för p-ljus påslaget. Utom Volvo...

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: fre 19 maj 2017, 11:59
av apersson850
Då är det väl för att jag mest har haft Volvo som jag inte har hört sånt pipande. Men jag drabbas av det i en del hyrbilar. Lika irriterande varje gång att man ska påminnas om att släcka ett ljus som bilen kunde släckt själv.

Re: P-ljus/halvljus fråga

Postat: fre 19 maj 2017, 12:15
av Vojje
apersson850 skrev:På en parkeringsplats behövs oftast inte parkeringsljus. Det är ju ingen som blir förvånad över att det står en bil parkerad där. Det är när man står där det inte är förväntat, kanske för att man inte ens har något val, som parkeringsljuset är motiverat.
Parkeringsljus ska användas när du stannar eller parkerar bilen vid dålig sikt. Detta för att andra trafikanter ska se bilen.