Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1171827
least skrev:Att ha DRL i dimljuset är väl precis så som det är på de sista V70II-bilarna?
Exaktamente.....
Användarvisningsbild
av apersson850
#1171836
Fast reglementet är sådant att man inte får bygga om funktionen på en befintlig ljuskälla hur som helst. Om det kan man tycka vad man vill, men så är det.
av andersuw
#1171875
MarcusJ skrev:
andersuw skrev:Om du kör med dimljus istället för halvljus kunde du ju sagt det från början istället för att snacka om p-ljuset, som ju saknar betydelse i sammanhanget.
P-ljuset är ju det centrala i samanhanget. Hur är det med läsförståelsen här?
Det är p-ljuset som man lätt glömmer bort att stänga av, det är alltså det som trådskaparen upplever som problematiskt. Jag tycker faktiskt att TS var föredömlig och beskrev problemets kärna rakt, kort och koncist. Sedan dök det genast upp kommentarer som ifrågasatte TS sans och vett och fördömde hans beteende. Allt detta utan att ens besvara ett uns av TS frågeställning. Heja heja!

F.ö. anser även jag att det finns poänger med att "spara" på xenonljuset. Brinntiden i sig är inte problemet, men reducerar man onödiga uppstarter av xenonljuset besparar man lamporna, men framförallt tändenheter och ballaster, en hel del slit! Uppstartsfasen är vad som frestar på elektroniken mest. Det är rejäla strömmar vi pratar om där. Och det menar jag efter års erfarenhet med fordonstestning. Hur mycket man vill prioritera den belastningen är dock upp till var och en, och inget som föranleder till påhopp.
Min läsförståelse är utmärkt. Av skäl som framgår nedan har du dock uppenbara problem med din.

För det första var den mening från min sida som du citerade inte ett svar till TS utan till Severin. Se här. Du citerar mig således "out of context".

För det andra handlade den diskussion med Severin där mitt påpekande gjordes inte om de två frågor TS ställde utan om vad som krävs för att man skall ha laglig belysning på bilen, dagtid i god sikt. I det sammanhanget saknar det betydelse om p-ljuset är på eller av. Vad som betyder något är om man har strålkastare godkända som varselljus (DRL, dimljus, halvljus) påslagna eller ej. Och både Severin och TS försummade att från början upplysa oss om att de hade dimljuset fram påslaget tillsammans med parkeringsljuset.

För det tredje besvarade jag den ena av TS båda frågor (hur man får all belysning avslagen i nolläge på ljusomkopplaren) redan i mitt första inlägg i tråden, vilket TS uppmärksammat och tackat för. Svaret på den frågan innebär indirekt också en lösning på problemet med utebliven varning för p-ljus på. Om all belysning är avslagen i läge 0 räcker det med att man slår på dimljuset vid start och dimljuset slår som bekant av sig själv när man parkerar. Därmed inte sagt att det är en bra lösning att köra utan p-ljus dagtid eftersom det är lätt att glömma slå på det när det börjar skymma eller i dålig sikt.

För det fjärde har jag pekat på en lösning för de ägare av P2-bilar (t.ex. Severin) som vill köra med dimljus som varselljus men slippa besväras av att sätta på/stänga av vissa ljus varje gång bilen startas/parkeras. Den lösningen innebär att dimljus och p-ljus slås på när bilen startas om ljusomkopplaren står i läge 0 och slås av automatiskt när man parkerar. Det enda man behöver tänka på är att slå över till läge strålkastare på när det skymmer eller sikten försämras och man kan som option få varning för det förstnämnda. Att det mig veterligen inte finns någon motsvarande lösning för den bil TS har är inte mitt fel.

För det femte är det som andra redan påpekat inte minsta problem med livslängden på xenonljusen när de används som de är tänkta att användas, det vill säga slås på/stängs av varje gång bilen startas/parkeras.

Slutligen är det mig veterligen inga problem med livslängden ens på de nyare bilar där dimljusen ersatts av DRL-strålkastare och där det finns ett autoläge på ljusomkopplaren som gör att bilen automatiskt växlar mellan DRL och halvljus beroende på ljusförhållandena. Detta trots att den lösningen innebär att halvljuset då och då slås av och på även under färd, t.ex. när man kör genom en tunnel eller in i ett mörkt garage.

Summa summarum: Försök läsa på och tänka efter lite innan du hoppar på andra nästa gång.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1171891
daekol skrev:Jag kör p-ljus och dimljus dagtid och halvljus vid regn eller mörker. Fortfarande inte lyckats få svar på min fråga angående varningen att p-ljuset är påslaget. Forumet sviker med alla moralkärringar. Så får kontakta Volvo-åf under dagen. Tack för svaret angående 0-läget iaf!
Vill man slippa påpekanden från "moralgubbar" (några "kärringar" har jag inte sett till i den här tråden) är det ju bra om att man från början berättar att man kör med p-ljus och dimljus istället för bara p-ljus. Och fråga du gärna Volvo ÅF om varning för påslaget p-ljus. Men om Volvo hade någon färdig lösning på det problemet är jag rätt säker på det vore väl känt på forumet vid det här laget. De flesta av oss försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Om det inte duger åt dig är det inte vårt fel.
av daekol
#1172633
andersuw skrev:
daekol skrev:Jag kör p-ljus och dimljus dagtid och halvljus vid regn eller mörker. Fortfarande inte lyckats få svar på min fråga angående varningen att p-ljuset är påslaget. Forumet sviker med alla moralkärringar. Så får kontakta Volvo-åf under dagen. Tack för svaret angående 0-läget iaf!
Vill man slippa påpekanden från "moralgubbar" (några "kärringar" har jag inte sett till i den här tråden) är det ju bra om att man från början berättar att man kör med p-ljus och dimljus istället för bara p-ljus. Och fråga du gärna Volvo ÅF om varning för påslaget p-ljus. Men om Volvo hade någon färdig lösning på det problemet är jag rätt säker på det vore väl känt på forumet vid det här laget. De flesta av oss försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Om det inte duger åt dig är det inte vårt fel.
Eller så kan folk sluta bry sig vad jag kör med för ljuskombination. Jag ställde en ganska enkel fråga eller för att vara exakt två enkla frågor. En har jag fått svar på ifrån dig om jag inte såg fel(?), det uppskattas. Sen frågade jag om det går att programmera in en varning om att p-ljuset är tänt. Sen om jag kör med nedsläckta ljus, p-ljus enbart, p-ljus/dimljus eller med halvljuset på är ju inte vad denna tråden skulle handla om, men då många verkar väldigt nyfikna kan jag ju förtydliga vilken ljuskombination jag använder.
Dagtid med bra väder = p-ljus/dimljus
Dagtid med dåligt väder = halvljus
Kväll/nattetid oavsett väder = halvljus eller helljus när jag har vägen för mig själv 8)

Det många måste lära sig är följande:
1. Lära sig läsa vad en trådskapare frågar efter.
2. Lämna svar, tips, råd.
3. Om man vill diskutera något annat eller har synpunkter kan man ta det i PM med trådskaparen och inte förstöra en hel tråd.

Detta är väl väldigt enkelt, eller?

Om nu någon annan också har denna funderingen med varning för p-ljus påslaget så har jag troligtvis ett svar på måndag och delar gärna med mig av det. Volvo ÅF skulle återkomma på måndagen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1172641
TS: Det blev tyvärr en chipstråd av det :wink: Men så kan det gå, man kastar ut en fråga på webben och hoppas på att bli uppfångad och få svar, så blir det ju inte alltid då det är människor med egna viljor som svarar vad de vill :wink:

Varning om p-ljus vore något att forska vidare i. Använder det regelbundet vid parkering där man får stå men man kanske inte alltid syns tillräckligt och att då bilen varnar att p-ljus är på nästa gång man öppnar dörren gör ju att man minns att koppla om lättare, tyvärr är det ganska lätt att glömma koppla om sen och eftersom andra bilister tyvärr inte varnar/påminner fortsätter man sin färd i hopp om att man har halvljuset eller så på :)

Så ja återkoppla gärna
Användarvisningsbild
av apersson850
#1172661
daekol skrev:3. Om man vill diskutera något annat eller har synpunkter kan man ta det i PM med trådskaparen och inte förstöra en hel tråd.
Här är du helt snett på det. Det är genom att ta delar av diskussionen via PM som man inte bara förstör en tråd, utan ett helt forum.
Det är ju helt självklart att man i en tråd, där trådskaparen skriver att han tänker köra omkring med parkeringsljus, också förklarar för honom varför det är dumt. En tråd för ett forum finns inte bara till för trådskaparens skull, utan även för andra som läser tråden. Om trådskaparen skriver om att köra med parkeringsljus och hela tråden handlar om det, kan ju någon annan få för sig att det gäller just att köra med parkeringsljus, om det inte även konstateras att det som egentligen avses är dimljus och parkeringsljus.
av oldtimersmc
#1172662
Det skall inte vara ngn varning för påslaget p-ljus för det skall användas när bilen är parkerad och man vill "upplysa"sin omgivning angående det och då skall det inte vara ex en summer eller annat som drar ytterligare "lyse alt väsen".
'
Typ djävlar va tråkigt jag blev tvungen att parkera här...+ en varningstriangel.


Ps på mustangen så är det en summer på glömt "halv/helljus" fog/day är det auto på(asså slocknar när motorn dör) parken är det som sig bör inget sådant.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1172691
apersson850 skrev:Fast reglementet är sådant att man inte får bygga om funktionen på en befintlig ljuskälla hur som helst. Om det kan man tycka vad man vill, men så är det.
Jag hittar inte den lagparagrafen som skulle förhindra detta, var hittar ni den? .

Om bilen har dimljus original så måste de alltså fungera vid besiktning och får tex alltså inte kopplas ur eller monteras bort dem från bilen ? I sådana fall är det bara på Kinetic modellerna man får montera original DRL armaturen då dessa snikmodeller saknade dimljus. På övriga modeller får man sätta DRlen bredvid dimljuset då så man har båda om det ska vara lagligt alltså?

Att man får montera DRL och använda dessa dagtid har vi ju utrett i den andra EU-paragraf-studie-mega-tråden bara man kombinerar en EU-märkt DRL ljuskälla med en EU-godkänd kontakt som indikerar att DRL lyser..
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]