Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1171693
Oj här spårade det ur. Jag kör p-ljus och dimljus dagtid och halvljus vid regn eller mörker. Fortfarande inte lyckats få svar på min fråga angående varningen att p-ljuset är påslaget. Forumet sviker med alla moralkärringar. Så får kontakta Volvo-åf under dagen. Tack för svaret angående 0-läget iaf!

Moderator kan med fördel låsa tråden innan det totalt spårar!
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1171715
Borde väl gå o koppla in en summer som låter när man öppnar dörren mee ljus på om volvo inte har nån lösning. Fanns o köpa på bla biltema förut i alla fall när inte alla hade halvljusautomatik
av least
#1171723
Det spårade ju ur på grund av att en moderator bestämt hävdade att det sparar på xenonen och miljön...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1171729
andersuw skrev:Om du kör med dimljus istället för halvljus kunde du ju sagt det från början istället för att snacka om p-ljuset, som ju saknar betydelse i sammanhanget.
P-ljuset är ju det centrala i samanhanget. Hur är det med läsförståelsen här?
Det är p-ljuset som man lätt glömmer bort att stänga av, det är alltså det som trådskaparen upplever som problematiskt. Jag tycker faktiskt att TS var föredömlig och beskrev problemets kärna rakt, kort och koncist. Sedan dök det genast upp kommentarer som ifrågasatte TS sans och vett och fördömde hans beteende. Allt detta utan att ens besvara ett uns av TS frågeställning. Heja heja!

F.ö. anser även jag att det finns poänger med att "spara" på xenonljuset. Brinntiden i sig är inte problemet, men reducerar man onödiga uppstarter av xenonljuset besparar man lamporna, men framförallt tändenheter och ballaster, en hel del slit! Uppstartsfasen är vad som frestar på elektroniken mest. Det är rejäla strömmar vi pratar om där. Och det menar jag efter års erfarenhet med fordonstestning. Hur mycket man vill prioritera den belastningen är dock upp till var och en, och inget som föranleder till påhopp.
av least
#1171737
@MarcusJ, och vad gör du själv för att lugna ner tonen i tråden? Påhopp om läsförståelse kommer knappast leda till en sakligare ton.

OnT:
Bilens olika moduler är till för att användas, och ifall det betyder att det sliter på ballaster och enheter får det vara så. Allting i en bil slits och kan bytas ut.
Jag ser faktiskt inte problemet med att köra med påslaget halvljus, du syns mycket bättre för andra trafikanter och det om något är trafiksäkert.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1171744
Första inlägget var inte alls föredömligt såtillvida att anledningen till att köra med parkeringsljus (enbart, som det verkade) inte förklarades. Men det vet vi nu.

Jag kan tillägga att det tog drygt 21000 mil innan jag fick byta båda Xenonlamporna i min bil. Där är de alltid tända när jag kör, eftersom jag vägrar mixtra med att köra på parkeringsljus och dimstrålkastare. Då glömmer jag bara bort dem.

På min bil är det för övrigt så att skillnaden mellan ljusomkopplaren i läge noll respektive halvljus på är att i läge noll fungerar inte kurvljusen. Detta är dock ett senare påfund. Från början var det så att i läge noll kunde man inte få helljus permanent i dagsljus. Men vid en service ändrades detta av en uppdatering. Jag tyckte det var bättre som det var, men det är en annan sak.
av Schmoyoho
#1171791
Gissar att oron över att glömma lamporna på är för att det kan ladda ur batteriet. Ett nytt batteri är garanterat dyrare än två nya xenonlampor, med tyska priser mätt (typ 500 kr/st för bra märkeslampor). Min bil fick lamporna bytta senast 2011 (bytta på verkstad så historik från förra ägaren fanns). Sex år och ett antal tusental mil senare verkar båda bra, inga tecken på att de börja bli rödrosa iallafall, vilket xenonlampor brukar bli när de börjar dö.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]