Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1172923
Har tänkt få det fixat själv och skrev upp numret när det dök upp i en tråd någon gång i tiden. Bör vara denna men googla och dubbelkolla först. 31254147
av andersuw
#1172991
Stämmer. Det är det artikelnummer jag lät ladda i min egen V70 -15 och har postat i en del tidigare trådar om saken. Men jag kollade just i VIDA och det är samma både för en XC70 -13 och en S80 -07. Man hittar det i VIDA där man kan förvänta sig att hitta det: Avsnitt 372 i reservdelsförteckning som avser CEM och därtill hörande mjukvara.
av daekol
#1173003
Micce1980 skrev:TS: Det blev tyvärr en chipstråd av det :wink: Men så kan det gå, man kastar ut en fråga på webben och hoppas på att bli uppfångad och få svar, så blir det ju inte alltid då det är människor med egna viljor som svarar vad de vill :wink:

Varning om p-ljus vore något att forska vidare i. Använder det regelbundet vid parkering där man får stå men man kanske inte alltid syns tillräckligt och att då bilen varnar att p-ljus är på nästa gång man öppnar dörren gör ju att man minns att koppla om lättare, tyvärr är det ganska lätt att glömma koppla om sen och eftersom andra bilister tyvärr inte varnar/påminner fortsätter man sin färd i hopp om att man har halvljuset eller så på :)

Så ja återkoppla gärna
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
av andersuw
#1173011
Tja vad var det jag sa. Vill du slippa komma ihåg att stänga av P-ljuset får du ladda ner den programvara som ger allt ljus avslaget i läge 0. Sedan gäller det bara att komma ihåg att slå på halvljuset så snart det börjar skymma eller blir dålig sikt efter som du i läge 0 bara kör med dimljusen påslagna, inga positionsljus. Inte så bra när det börjar bli svårt att se bilen bakifrån om den inte har bakljus på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1173024
daekol skrev:
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
??? Köp en diod och en 12v summer för några tior och koppla den mellan kabeln till parkeringsljusglödlampa och en säkring där du har spänning när tändningen är på så har du din varning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1173028
VolvoB20 skrev:
daekol skrev:
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
??? Köp en diod och en 12v summer för några tior och koppla den mellan kabeln till parkeringsljusglödlampa och en säkring där du har spänning när tändningen är på så har du din varning.
Fast då låter det ju om TS vill dimmljusragga :mrgreen: För mig hade den idén fungerat mycket bra, om än det kanske låter lite "taffligt" om summern när man använder p-ljuset.
av andersuw
#1173035
VolvoB20 skrev:
daekol skrev:
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
??? Köp en diod och en 12v summer för några tior och koppla den mellan kabeln till parkeringsljusglödlampa och en säkring där du har spänning när tändningen är på så har du din varning.
Den lösningen förutsätter väl att man har jordförbindelse vid säkringen när tändningen är av och det har man väl normalt inte? En lösning som däremot borde fungera är att ansluta summern mellan parkeringsljuskabeln och jord med ett relä på endera sidan summern som bryter förbindelsen när tändningen är på. Reläet kan sedan styras via någon säkring som ger spänning bara när tändningen är på. Vill man att summern bara skall låta när a) parkeringsljuset är på, b) tändningen av och c) förardörren är öppen får man ordna en kompletterande med hjälp av dörröppningssignalen från låskistan i förardörren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1173104
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:
daekol skrev:
Då hörde Mechanum av sig nyss. Svaret var att det inte gick att programmera in en varning. Riktigt dåligt tycker jag. Får försöka få in vanan att inte glömma ljuset på helt enkelt men det är svårt eftersom att majoriteten av gångerna jag kör är det halvljuset som gäller.
??? Köp en diod och en 12v summer för några tior och koppla den mellan kabeln till parkeringsljusglödlampa och en säkring där du har spänning när tändningen är på så har du din varning.
Den lösningen förutsätter väl att man har jordförbindelse vid säkringen när tändningen är av och det har man väl normalt inte?
En liten elektronisk summer drar bara några milliampere, så väljer man en säkring som har lite last på sig så funkar det utmärkt som jord.

Så har man kopplat i åratal för att enkelt få en varning för att man glömt halvljus eller parkering på utan reläer eller annat. (men som du påpekar, det måste hänga någon förbrukare på säkringen som matas med ström när man slår på tändningen)
Micce1980 skrev:
VolvoB20 skrev:
daekol skrev: För mig hade den idén fungerat mycket bra, om än det kanske låter lite "taffligt" om summern när man använder p-ljuset.
Dioden gör att summern låter bara om du glömt slå av parkeringsljuset när du slår av tändningen. Köp en premiumsummer då med exclusivt extra lyxigt dyrt överklass-sound :D
av andersuw
#1173109
VolvoB20 skrev:En liten elektronisk summer drar bara några milliampere, så väljer man en säkring som har lite last på sig så funkar det utmärkt som jord.
OK då men en fulkoppling är det ju. Vill man lösa det ordentligt kopplar man summern mellan p-ljusutgången och jord och sätter två reläer i serie på summerkabeln: ett NC som bryter förbindelsen om tändningen är på och ett NO som sluter den om förardörren är öppen. Signalkabeln från dörren ger plusmatning när dörren är öppen och går till CEM, inte DDM. Alltså är allt man behöver komma åt för att koppla smidigt samlat under handskfacket. :D
av daekol
#1173121
Nja, går det inte utan att börja pilla med el och kablage så får det vara. Bara väldigt märkligt att min saab från 2003 har varning men en volvo från 2010 saknar varning. Samma på jobbet, kör skoda octavia, vw caddy och toyota yaris, alla dom har varning för p-ljuset. Så jag är fortfarande skeptisk till att det inte skulle gå att programmera. Får fixa igång min dice/vida så jag själv kan börja pilla helt enkelt. :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]