Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1169502
Har fått ett stenskott/spricka i vänster strålkastare. Antar att besiktningen slår ner på detta och behöver därför köpa en ny strålkastare. Men var köper man bäst o billigast till en Volvo V70II som har halogenstrålkastare?
#1169528
Hur mycket skiljer det mellan en strålkastare till V50 och V70 med halogen.

När min V50 blev påkörd och fick en spricka i glaset så flyttade de bara över innehållet till ett nytt hus.
#1170598
Begagnade verkar vara lika dyra som nya. Var handlar ni era reservdelar om ni inte köper originaldelar. I Sverige eller Tyskland. Skruvat, verkar som om man ska hålla sig borta ifrån. Vilka webbutiker har ni bra erfarenhet av?
#1170638
Begagnade lika dyra som nya? Nej inte om du jämför med original ny. Skrotarna brukar ta runt halva priset. Sedan är det tänkbart att det finns nya icke-original som inte är dyrare än dem du hittar på skroten.
#1170742
Det andersuw påpekar stämmer bra. Dessutom skulle jag satsa på en begagnad, då risken är överhängande att det blir för stor skillnad mellan den gamla och den nya strålkastaren om du köper en sprillans ny..

Jag har en erfarenhet av detta då jag (för många år sedan) fick nedslag på besiktningen för den ena av strålkastarna på en gammal 240. Glaset var okej men själva reflektorn var matt, så jag köpte en ny separat reflektor på Volvo, bytte ut den gamla, åkte åter in på bilprovningen endast för att få nedslag på den andra. För stor skillnad, tyckte besiktningsmannen. Åkte till Volvo och köpte ännu en reflektor, ersatte den gamla och åkte in för efterkontroll samma dag, därefter var allt var frid och fröjd.

Det är dock möjligt att dagens reflektorer håller glansen längre då de är fastlimmade med glaset (dvs plasten). De gamla som satt i 240 var exempelöst ökända för bli matta efter tämligen kort tid.
#1171492
Den kan säkert vara tillräckligt bra, men strålkastaren kanske åldras sämre än vad en originaldel gör.
Och att strålkastaren ser sliten ut (men fungerar) efter två år är inget som garantin täcker.
#1171532
epostaren skrev:Så t.ex. Mekonomens strålkastare med 3 års garanti är inte av bra kvalitet?
Det har jag inte påstått. Risken med att ha en ny och en gammal strålkastare (reflektor) på bilen är att du får två olika ljusbilder/ ljusstyrkor, då det glänsande ytskiktet på reflektorn ändras över tid och har en benägenhet att bli matt i varierande grad beroende på fordonets ålder, miltal, kringliggande miljö, klimat, förvaring mm. Kort sagt, du riskerar att inte få en symetrisk ljusbild, dessutom ser det inte särskilt cool ut.

Jag hade köpt två nya eller en begagnad, men du gör naturligtvis det som passar dig bäst. Jag vill bara att du ska vara medveten om detta.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]