Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168988
I samband med min årliga service blev jag påmind av att min bil fyller 10 år i höst,så det är dags för kamremsbyte.
Gjorde upp med att min personlige tekniker att han byter allt som ingår i ett kamremsbyte, när bilen ändå är på verkstaden.
Har plussat ihop alla priser på delar inkl.arbete och slutsumman blev 6300kr.Nu blir nästa byte om 10 år eller 18000mil.
Min bil har bara gått 13500mil nu,så det är 10 år som gäller.Slår man ut kostnaden på 20 år så är kostnaden ca 315kr/år och det kan man ju inte säga att det är dyrt i det stora hela.Kör ca 11-1200mil/år.Han bytte också bromsvätska då den var gränsfall i värde.Pris 1095kr.
Utfört av Upplands Motor,Uppsala.
Min bil:V70 2,5T 2008, manuell låda.
#1169030
least skrev:Är det verkligen kamremmen som har 10 år som gräns?
Trodde detta gällde multiremmen och dess spännare?
Stämmer, tror alla tillverkare har både år och mil på kammen, vad som först inträffar.
#1169054
Taxen47 skrev:Slår man ut kostnaden på 20 år så är kostnaden ca 315kr/år och det kan man ju inte säga att det är dyrt i det stora hela.
Det är ju vart tionde år det ska göras. Ska du hålla igång bilen i 20 år får du byta en gång till. Såvida du inte tror den exploderar då, förstås, för då kan du hoppa över det bytet...
#1169065
apersson850 skrev:
Taxen47 skrev: Ska du hålla igång bilen i 20 år får du byta en gång till. Såvida du inte tror den exploderar då, förstås, för då kan du hoppa över det bytet...
Om man endast kollar på år så går det ett byte på 20 år, två byten på 30år
#1169182
Tycker att vår volvo är riktigt billig i service jämfört med andra bilar och märken. Däremot hade jag en Renault Clio sport 2.0 my01 och där var intervallet 5år/6000mil! :shock: Och billigt var det inte då vissa firmor ville ha 15000kr för byte. Lyckligtvis hade jag kontakt med en rallymek som höll på med dessa bilar vilket gjorde att allt landade på 6000kr
#1170008
Kimmen90 skrev:Om man endast kollar på år så går det ett byte på 20 år, två byten på 30år
Ett byte på 19 år, två på 20 år blir det. Om man inte tänker skrota bilen efter 20 år, då är ju det sista onödigt.
#1170046
jpennerb skrev:Tycker att vår volvo är riktigt billig i service jämfört med andra bilar och märken. Däremot hade jag en Renault Clio sport 2.0 my01 och där var intervallet 5år/6000mil! :shock: Och billigt var det inte då vissa firmor ville ha 15000kr för byte. Lyckligtvis hade jag kontakt med en rallymek som höll på med dessa bilar vilket gjorde att allt landade på 6000kr
Franska bilar, fy fan. Frugan hade en Megane, hon tillbringade mer tid med sin personlige mekaniker än med mig. Har börjat fundera över varför min yngste pojk är så lik .... äh, skit samma.
#1170051
Yaniz skrev:
jpennerb skrev:Tycker att vår volvo är riktigt billig i service jämfört med andra bilar och märken. Däremot hade jag en Renault Clio sport 2.0 my01 och där var intervallet 5år/6000mil! :shock: Och billigt var det inte då vissa firmor ville ha 15000kr för byte. Lyckligtvis hade jag kontakt med en rallymek som höll på med dessa bilar vilket gjorde att allt landade på 6000kr
Franska bilar, fy fan. Frugan hade en Megane, hon tillbringade mer tid med sin personlige mekaniker än med mig. Har börjat fundera över varför min yngste pojk är så lik .... äh, skit samma.
:lol: :lol:

Mike

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]