Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1168965
Jonnybcool skrev:
Har 20 km till jobbet varav ca 17-18 av dem är landsväg.
Det är i minsta laget och jag tror att du behöver köra lite längre ibland för att partikelfiltret ska bränna ut. Ta en tur på det dubbla och se vad förbrukningen blir. Annars kan du alltid beställa tid för felsökning, det står väl t.o.m. i manualen att man ska regera på ifall bilen börjar dra mer diesel.
av Jonnybcool
#1169010
Robbi skrev:
Jonnybcool skrev:
Har 20 km till jobbet varav ca 17-18 av dem är landsväg.
Det är i minsta laget och jag tror att du behöver köra lite längre ibland för att partikelfiltret ska bränna ut. Ta en tur på det dubbla och se vad förbrukningen blir. Annars kan du alltid beställa tid för felsökning, det står väl t.o.m. i manualen att man ska regera på ifall bilen börjar dra mer diesel.
Jo det är väl det har jag hört. Imorse när jag åkte hem från jobbet märkte jag att den börjat bränna ur filtret så åkte iväg en liten extra sväng och höll varvet uppe en bit så den hann bränna färdigt. Så får se idag vad den drar.
av dissonans
#1169038
Hur märker du att den börjar bränna ur filtret?
Jag har försökt att kolla på genomsnittsförbrukningen men inte lyckats se när det förekommer.. Start/stop stänger jag alltid av så den kan jag inte heller använda som indikator. Någon enstaka gång när jag gått ut ur bilen har jag märkt att bilen luktat förbränning men det känns som om bilen måste regenerera oftare än så..
Användarvisningsbild
av apersson850
#1169050
Bilar som har start/stopp har en indikering i displayen som visar om funktionen är avstängd. Jag har inte start/stopp själv (för gammal bil), men där ska det synas. Låt funktionen vara till, bara, så dyker det upp där, säger de som har.
Annars tycker jag att det brukar synas tydligt i stapeldiagrammet, om man kör landsväg med någorlunda jämn belastning. Samma fart (farthållare) och inte alltför backigt. Rätt vad det är blir det tre mil med högra staplar.
av dissonans
#1169051
Jo, som jag sa så vet jag att Start/stop kan indikera det. Men jag gillar inte funktionen - plus att dess besparing är minimal - så jag stänger av den.

Har inte lyckats se det. Jag har dock en känsla av att VEA regenererar effektivare än de gamla femmorna. Jag kollade staplarna när bilen luktade regenerering men inte ens då tyckte jag att jag kunde se det. Hade jag inte känt doften hade jag inte vetat det.

Märkligt..
Användarvisningsbild
av apersson850
#1169055
Om besparingen är minimal står du inte stilla ofta. Då spelar det ju ingen roll om funktionen är aktiv eller ej. Du kan ju återgå till att inte använda funktionen när du kollat hur renbränningen fungerar.

På min bil sparar man 20% av tomgångsförbrukningen genom att stå still i N, jämfört med D.
av dissonans
#1169057
Vi Bilägare mätte besparingen för några år sen. Om man körde lite statstrafik sparade man typ en sup i månaden. Om man körde intensiv Stockholmstrafik varje dag tror jag de kom upp i någon deciliter.

Det är inte värt omaket med att bilen stannar när man glider fram mot en korsning/rödljus/rondell.. Eller så fort man stannar för att backa/parkera.

Jag har faktiskt gjort så att jag på långresor haft Start/stop igång, just för att se när bilen regenererar. No luck där dock.
av Jonnybcool
#1169099
Brukar också oftast ha start/stop avstängt då det mest är irriterande tycker jag så brukar inte se där om den bränner men imorse märkte jag det när jag klev ur bilen då den luktar bränt nästan och man känner strålningsvärme från avgassystemet, och så hade jag start/stop aktivt bara för att ha lite extra koll nu.
av andersuw
#1169403
apersson850 skrev:Bilar som har start/stopp har en indikering i displayen som visar om funktionen är avstängd. Jag har inte start/stopp själv (för gammal bil), men där ska det synas. Låt funktionen vara till, bara, så dyker det upp där, säger de som har.
Annars tycker jag att det brukar synas tydligt i stapeldiagrammet, om man kör landsväg med någorlunda jämn belastning. Samma fart (farthållare) och inte alltför backigt. Rätt vad det är blir det tre mil med högra staplar.
Riktigt så enkelt är det inte. Att S/S är ur drift för tillfället får man direkt info om. Men det finns rätt många tänkbara skäl till att det händer. För att få bekräftelse på att det är just regenereringen av filtret som är anledningen får man kika under Drive-E i My Car. Om det där står att det är motorsystemet som satt S/S ur spel vet man att partikelfiltret rensas.
av andersuw
#1169404
dissonans skrev:Jo, som jag sa så vet jag att Start/stop kan indikera det. Men jag gillar inte funktionen - plus att dess besparing är minimal - så jag stänger av den.

Har inte lyckats se det. Jag har dock en känsla av att VEA regenererar effektivare än de gamla femmorna. Jag kollade staplarna när bilen luktade regenerering men inte ens då tyckte jag att jag kunde se det. Hade jag inte känt doften hade jag inte vetat det.

Märkligt..
Det kan nog stämma att VEA-motorerna inte drar mycket mer när filtret renas. Jag kör normalt med S/S på och har därför normalt koll på när rening pågår. Men någon särskilt påtaglig förbrukningsökning har jag inte märkt.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]