Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
#1168806
Hej. Vad har ni andra för bränsleförbrukning på era V70 D4 Vea med automat? Min har legat stabilt på 0.57-0.59l/mil blandad körning, mestadels landsväg och lugn körning sen köpet. Oavsett 18" originalhjul, 20" sommarhjul eller 16" dubbdäck.

Men nu har den helt plötsligt börjat dra närmare 0.7l/mil i snitt med precis samma körmönster.... Tycker det känns som lite väl mycket.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168821
Jonnybcool skrev:Hej. Vad har ni andra för bränsleförbrukning på era V70 D4 Vea med automat? Min har legat stabilt på 0.57-0.59l/mil blandad körning, mestadels landsväg och lugn körning sen köpet. Oavsett 18" originalhjul, 20" sommarhjul eller 16" dubbdäck.

Men nu har den helt plötsligt börjat dra närmare 0.7l/mil i snitt med precis samma körmönster.... Tycker det känns som lite väl mycket.
Tycker allt att 0.7 blandad körning, om det ör en del statskörning med, är normalt. Har du kollat vid pump? Det kan ju vara beräkningsfel också.
av Jonnybcool
#1168826
Robbi skrev:
Jonnybcool skrev:Hej. Vad har ni andra för bränsleförbrukning på era V70 D4 Vea med automat? Min har legat stabilt på 0.57-0.59l/mil blandad körning, mestadels landsväg och lugn körning sen köpet. Oavsett 18" originalhjul, 20" sommarhjul eller 16" dubbdäck.

Men nu har den helt plötsligt börjat dra närmare 0.7l/mil i snitt med precis samma körmönster.... Tycker det känns som lite väl mycket.
Tycker allt att 0.7 blandad körning, om det ör en del statskörning med, är normalt. Har du kollat vid pump? Det kan ju vara beräkningsfel också.
Har en app som jag lägger in varje tankning i så är mätt vid pump sen jag köpte den i Mars förra året och har legat mellan 0.57-0.59l/mil nästan konstant oberoende om man åkt en del motorväg osv. eller bara "den vanliga vardagskörningen" men nu senaste tankningen låg den på 0.66l/mil och har inte tankat mer än men skulle tro den gått upp lite till nu. Men kanske bara haft tur att den dragit så "lite" tidigare.
av Kimmen90
#1168836
Jonnybcool skrev: Har en app som jag lägger in varje tankning i så...
Vilken app använder du, själv sugen på att testa.
av Jonnybcool
#1168841
Kimmen90 skrev:
Jonnybcool skrev: Har en app som jag lägger in varje tankning i så...
Vilken app använder du, själv sugen på att testa.
aCar heter den till android. Har köpt premiumversionen, kommer inte ihåg vad den kosta men var inte så dyr.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168844
Jag tycker siffrorna ser ganska normala ut och avviker inte så mycket. Du har inte bara blivit lite mer körglad och tryckt på gasen lite mer det sista? Det är väl egentligen april 2017 som avviker lite. Du kan inte komma på om du kört extra mycket i stan, använt värmare eller kört mycket korta sträckor? När gjorde du service senast?
av Daniel73
#1168850
0.7 l/mil med mycket korts stadskörningar.
Färddatorn visar 0.65 stabilt.

Mätt vid pump via app under dom 3000mil som bilen gått.
Original 18" sommar och 225/55/16 vinter.

65kg i bagaget konstant (hund+bur).

Bilen i sig aturen...
av Jonnybcool
#1168852
Robbi skrev:Jag tycker siffrorna ser ganska normala ut och avviker inte så mycket. Du har inte bara blivit lite mer körglad och tryckt på gasen lite mer det sista? Det är väl egentligen april 2017 som avviker lite. Du kan inte komma på om du kört extra mycket i stan, använt värmare eller kört mycket korta sträckor? När gjorde du service senast?
Nej kör samma sträckor, samma körstil osv. Kört med värmare ibland men har inte spelat någon roll tidigare. Servad i januari senast. Dock fick jag upp felkod på givaren som känner av insugstemp sitter i insuget för ett tag sen och åkte då till Volvo. Givaren togs loss och den var fullständigt igensotad så den rengjordes och ny tid bokades för kontroll av Egrventil osv. då det är ett känt problem med dem. Allt såg bra ut förutom att kylaren till egr var igensatt så den byttes. Men det var drygt en vecka efter att felkoden kommit upp första gången som den började dra mer helt plötsligt.

Hade loss givaren häromveckan för att se hur den såg ut och det var inget sot på den men däremot var den lite blöt, förmodligen av diesel antar jag för lukta starkt av diesel. Men kanske ska vara så ingen aning...

Bild
#1168854
Jonnybcool skrev:Hej. Vad har ni andra för bränsleförbrukning på era V70 D4 Vea med automat? Min har legat stabilt på 0.57-0.59l/mil blandad körning, mestadels landsväg och lugn körning sen köpet. Oavsett 18" originalhjul, 20" sommarhjul eller 16" dubbdäck.

Men nu har den helt plötsligt börjat dra närmare 0.7l/mil i snitt med precis samma körmönster.... Tycker det känns som lite väl mycket.
De gånger jag varit med om liknande har bromsen legat på.
Kolla om det är onormalt varmt efter en länge tur (motorväg typ).
Om du kan hissa upp enkelt, se om alla hjulen rullar lätt (broms, lager etc)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]