Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168787
Tjo,

Har läst lite om att denna armen till spjällhuset är gjord av plast och kan gå sönder så tänkte jag skulle ta en titt på detta. (tydligen ingen felkod men bilen drar mycket diesel)

Dock hittar jag inte armen (måste vara blind), Vart hittar man enklast denna armen?

Tackar på förhand!

Mvh
Martin
#1168847
euroman skrev:Tjo,

Har läst lite om att denna armen till spjällhuset är gjord av plast och kan gå sönder så tänkte jag skulle ta en titt på detta. (tydligen ingen felkod men bilen drar mycket diesel)

Dock hittar jag inte armen (måste vara blind), Vart hittar man enklast denna armen?

Tackar på förhand!

Mvh
Martin
Jag har likadan bil som din och ställt samma fråga tidigare men fick inget bra svar.

Har även googlat efter virvelspjället men på de bilder jag hittar ser det annorlunda ut än på min.
#1168876
Pröva den här sidan: http://www.volvopartswebstore.com/ Börja med att leta upp din modell och sök mer "inåt" så får du till slut en sorts sprängskisser på det du söker. Hittar du den aktuella armen så har du även Volvonumret där och kan beställa den på närmaste Volvobutik. (Förutsatt att du får fram exakt rätt modell och årgång etc. etc.)

Men jag skall försöka med ett grovt "höftskott" för jag "triggade" på när du sa att armen är av plast. Men det är ganska stor skillnad på mitt höftskott och din bil. Skulle det inte vara gångbart så lämna det åt sidan bara.
Så här var det för mig. Jag hade en 245 -92. Alltså bensinmotor. Det hände sig några gånger att gasen hängde sig för mig. Det lossnade om man stampade till på gasen och ryckte undan foten. Då lossnade gaspedalen ur sitt låsta läge och allt fungerade som vanligt. En gång hände det sig att gasen lossnade helt mitt i eftermiddagstrafiken på Essingeleden, Fredhällstunneln (Sthlm) Som tur var så kom avfarten till Fridhemsplan alldeles framför mig och jag lyckades rulla in där vid sidan. Motorn gick ju ändå på tomgång.
Gaspedalen drog i en vajer. I slutet på vajern satt ett plåthjul, kanske 8 - 10 cm i diameter. Vajern rullade alltså på hjulet. På hjulet satt också en liten arm med kulleder i varje ända. Den armen påverkade gasspjället (egentligen luftspjället. Bränslet kommer ju en annan väg på en insprutningsmotor. Men för enkelhets skull säger vi gasspjället) Nu var det så att dom här kullederna var av bakelit, i och för sig en sorts plast. Själva armen var av stål, men kullederna av bakelit. Bakeliten hade spruckit och armen satt inte fast i plåthjulet. Som tur var upptäckte jag detta ganska omgående. Jag råkade ha några meter snöre i bilen. Jag surrade ihop plåthjulet och gasspjället med snöret och kunde köra vidare. Såväl gasspjället och plåthjulet var fjäderbelastade så det fungerade med snöret. Det "vek" sig inte utan var sträckt hela tiden. När jag kom hem satte jag för säkerhets skull lite järntråd för att säkra funktionen. Nästa dag lämnade jag bilen på en verkstad.
Jag fick se den här trasiga armen. Verkstadsgubben var en sådan bilmek av den gamla stammen så han visade gärna upp det som han hade bytt ut. Då såg man tydligt att brottytorna i den här bakelitkulleden hade varit spruckna en lång tid. Det var "motorsmuts" på ytorna. Plus dom då färska brottytorna som var rena, men trasiga. Det var förmodligen där som gasen hade hängt sig tidigare?
Nu tänker jag med mitt höftskott att det kan kanske, eventuellt, möjligen vara så att du har en liknande arm för att reglera insprutningspumpen? Börja med att leta upp gaspedalens sista del. Följ den mot bränsleinsprutningspumpen. Kanske sitter det en sådan arm där med spruckna bakelitkulleder? Detta är som sagt en ganska stor skillnad och årgång på motorerna, men det finns ju en viss chans att det är något liknande?
#1168978
Verkade bara som det fanns 3.0 liters 6cylindriga motorer på den adressen :/

Kan kanske vara en ide! men är inte spjällhusen elektriska på denna modellen? Har ingen aning vad denna "plast armen" gör heller, har försökt som sagt att söka efter bilder men vår inte direkt upp något som är av nytta heller. :)

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]