Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lewe
#1168661
Jag har en Volvo XC70 Summum MY15 (tillverkad i januari och i trafik i mars 2015). Är mycket nöjd med den och har nu tagit beslutet att behålla den ett antal år framöver. Därför funderar jag på att kosta på den en anpassad kompletterande rostskyddsbehandling av en etablerad och auktoriserad rostskyddsaktör.

När jag idag tog kontakt med två kända aktörer på marknaden i Skåne fick jag helt olika svar. Den ena (Dinitrol) påstod att de inte erbjuder något annat än en komplett rostskyddsbehandling medan den andra (Swerust) kan erbjuda anpassad behandling beroende på vad som visar sig vid en inledande kontroll. Kontaktpersonen för den sistnämnda aktören påstod dock att han noterat att vissa nya XC70 saknat behandling i dörrarna och på underredet, under plastskydden. Låter knepigt i mina öron. Det som jag hittils kunnat läsa mig till, bl a i Vi Bilägare, är att det främst är bakre och främre hjulhusen som är tveksamt behandlade från fabrik, inte underredet ... eller ...? Eftersom huven är i aluminium och bakluckan är i plast behöver dessa ju som jag kan förstå ingen kompletterande behandling. Bilmodellen har som helhet fått en 4:a på den 5-gradiga skalan i just Vi Bilägare.

Finns det någon som har erfarenheter att dela med sig av innan jag tar beslut?
av AWDvolvo
#1168672
Jag har då inte personligen sett någon titta under bilen vid ett bilköp. Skulle folk börja göra det så skulle dem nog avstå flertalet bilar som finns till salu.

Vad kostar rost skyddsbehandlingen? Hur långe ska du behålla bilen? Bilen måste ju in på efterbehandling..
Men det är en bra investering personligen för dig om du ska behålla bilen en längre tid.

Kan även rekommendera http://www.rostskyddsmetoder.se som finns i Stockholm, även om det långt bort för dig!
av lewe
#1168680
AWDvolvo skrev:Vad kostar rost skyddsbehandlingen? Hur långe ska du behålla bilen? Bilen måste ju in på efterbehandling..
Men det är en bra investering personligen för dig om du ska behålla bilen en längre tid.
Ett av prisförslagen på komplett behandling var ca 8 500 kr., ett annat ca 9 000 kr. Som jag tänker och känner just nu kan jag inte ha en bättre bil eftersom den klarar det mesta och har mycket hög komfort; avser därför att behålla den kanske upp emot 10 år till. Efterbehandlingarna skippar jag. Är mera intressant för företaget än för mig ... ;)
av andersuw
#1168701
lewe skrev:Bilmodellen har som helhet fått en 4:a på den 5-gradiga skalan i just Vi Bilägare.
Betyget har på basis av senare rön sänkts till en 3:a.

Jag har mot bakgrund av vad jag tror mig veta om rostskyddet på V70/XC70 i den här generationen låtit min V70 D4 -15 genomgå en synnerligen grundlig rostskyddsbehandling. Mer info om vad en sådan behandling innebär och hur det ser ut före och efter behandling finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292
av lewe
#1168711
andersuw skrev: Betyget har på basis av senare rön sänkts till en 3:a.

Jag har mot bakgrund av vad jag tror mig veta om rostskyddet på V70/XC70 i den här generationen låtit min V70 D4 -15 genomgå en synnerligen grundlig rostskyddsbehandling. Mer info om vad en sådan behandling innebär och hur det ser ut innan den är gjord finns här:

viewtopic.php?f=22&t=127765&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p11302
'Andersuv', tack för informationen och länken till till de synnerligen informativa bilderna på behandlingen av din bil. De utgör verkligen en bra dokumentation av allt som görs samt hur en två år gammal Volvo ser ut under all täckplast. Jag ska själv försöka få vara med under delar av processen om och när min bil ska genomgå en behandling framöver ... :)
av andersuw
#1168713
Väl bekomme. Som du kan se här kostade den här behandlingen en vacker slant:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130387

Men så tror jag också det handlar om ett osedvanligt grundligt jobb och som framgår av det inlägg jag länkar till lämnar man också 10 års garanti förutsatt att efterkontroll (à 300 kr inklusive efterbehandling om sådan bedöms nödvändig) görs var 15:e månad. Om man i praktiken kan utnyttja den möjligheten beror förstås på var man bor. I mitt fall har jag nära till så det lutar väl åt att jag låter bilen få sina efterkontroller. Men från Skåne blir det ju en bit att åka ... ;-)
av AWDvolvo
#1168724
andersuw skrev:
lewe skrev:Bilmodellen har som helhet fått en 4:a på den 5-gradiga skalan i just Vi Bilägare.
Betyget har på basis av senare rön sänkts till en 3:a.

Jag har mot bakgrund av vad jag tror mig veta om rostskyddet på V70/XC70 i den här generationen låtit min V70 D4 -15 genomgå en synnerligen grundlig rostskyddsbehandling. Mer info om vad en sådan behandling innebär och hur det ser ut före och efter behandling finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292
Bättre utfört arbete får man leta efter? :-)-)
Får se hur länge jag behåller denna bil, säger alltid att jag ska ''behålla'' bilen si o så länge. .. Saknar faktiskt min S80, just komforten saknar jag, borde inte ha sålt den när man servat den så bra och jävligt fin bil med :( ..
Dock kommer nya bilen bara köras sommartid vid fint väder :roll:
av andersuw
#1168741
Är Mercan lite hårdfjädrad eller vari består komfortproblemen jämfört med S80n?

Gillar för egen del att ha mina bilar ganska länge. Annars hade jag förstås inte heller kostat på någon rostskyddsbehandling. Vill gärna känna min bil utan och innan och det tar ju lite tid och möda att komma dit. Vill också att den skall vara i bästa trim och det tar även lite tid och möda att komma dit om man inte köper helt eller nästan nytt (vilket jag för ovanlighetens skull gjorde den här gången). Och när det hela väl är avklarat är jag för lat för att starta om på ny kula i brådrasket. Har haft min V70 T5 -02 (som skall överlåtas till son och sonhustru) i snart 10 år nu och den 855 T5 -94 som var dess föregångare hade jag i drygt 10 år.
av AWDvolvo
#1168743
andersuw skrev:Är Mercan lite hårdfjädrad eller vari består komfortproblemen jämfört med S80n?

Gillar för egen del att ha mina bilar ganska länge. Annars hade jag förstås inte heller kostat på någon rostskyddsbehandling. Vill gärna känna min bil utan och innan och det tar ju lite tid och möda att komma dit. Vill också att den skall vara i bästa trim och det tar även lite tid och möda att komma dit om man inte köper helt eller nästan nytt (vilket jag för ovanlighetens skull gjorde den här gången). Och när det hela väl är avklarat är jag för lat för att starta om på ny kula i brådrasket. Har haft min V70 T5 -02 (som skall överlåtas till son och sonhustru) i snart 10 år nu och den 855 T5 -94 som var dess föregångare hade jag i drygt 10 år.
Ja det är stor skillnad på fjädringen :lol: , S80n var mer en allround bil, suverän vinterbil, fantastisk dragbil och en snabb landsvägskryssare! Det är helt enkelt 2 olika bilar.
Mercans säten är inte lika bekväma som S80n om man ska åka långt.
Men jag kan säga att det är den roligaste bil jag haft hittills, satan vilket ljud den ger ifrån sig och WOOW vad den går! Den slår nog S80n på alla plan förutom ljust sätena och komforten när man ska åka långt. Sen får man väldigt mycket beröm av folk och den drar till sig blickar!

Jag vill självklart som du ha en bil som man känner väl och hålla den i toppskick, men tyvärr så vill man ha nytt hela tiden och mycket vill ha mer.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]