Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168600
Hej,

Precis som rubriken lyder så är tanken att inom snar framtid införskaffa en XC70 runt årsmodell 12-14, där det just nu lutar mest åt 12 för haldex 4 som ska vara bättre än haldex 5, eller en 14 för det digitala klustret. Kan tillägga att tanken definitivt är att lägga in antingen ett RICA steg 2 eller BSR steg 1+, så intressanta motorer är d3 awd, d4 awd eller d5 awd, som alla egentligen är samma motor. Bilen ska helst vara manuell men finns så många automater så kanske får nöja mig med det också. Miltalet jag kollar på är runt 15k mil, finns det några speciella saker att tänka på där? Eller i övrigt med dessa motorer och bilar?

Bilen kommer gå som både vardagsbil, motorvägsplöjande och jaktbil. En lite svår kombo men förhoppningsvis gör ett trim med 280hk susen för att få bilen att kännas lite roligare. Förra bilen var en Audi a6 med 260hp...

Alla typer av insikter och råd är välkomna! Kan tillägga att jag har mekat en hel del med modernare bilar så majoriteten av allt som jag kommer byta/serva kommer jag göra själv. Kommer självklart lägga en beställning på en VIDA programvara + DICE när en bil är köpt, verkar mycket smidigare
än VCDS som jag hade till Audin.

ps. Jag har läst igenom alla köpråds-trådar ang just XC70, men hoppades kunna få lite mer insikt i standardfel och ev. fabriksfel på just dessa modeller.

pss. Finns det några bra dämpare man kan byta ut original mot för att få ett lite styvare chassi med mindre rullning, eller är det bara att vänja sig vid?
Senast redigerad av 1 MartinCB, redigerad totalt 0 gånger.
#1168602
Haldex gen4 är det nog på en -12, sen kom gen5 några år senare, har inte koll exakt. Det är den senare som vissa har haft lite åsikter om.

Kamremsbyte vid 16 eller 18 tusen mil är det, enda egentligt "dyra" extra servicepunkten.

Både manuella och automaten håller bra. Står du ut med manuell är det ju bra eftersom dessa är billigare i inköp och drar mindre, framförallt i stan. I konstant fart är det inte så stor skillnad längre.
#1168606
Lövet skrev:Haldex gen4 är det nog på en -12, sen kom gen5 några år senare, har inte koll exakt. Det är den senare som vissa har haft lite åsikter om.

Kamremsbyte vid 16 eller 18 tusen mil är det, enda egentligt "dyra" extra servicepunkten.

Både manuella och automaten håller bra. Står du ut med manuell är det ju bra eftersom dessa är billigare i inköp och drar mindre, framförallt i stan. I konstant fart är det inte så stor skillnad längre.
Skrev fel, givetvis ska det vara haldex 4 och haldex 5.
Är det helt omöjligt att byta kamrem själv? Har bytt kamkedja på en cross för många år sedan men det är väl lite skillnad.. Annars hur mycket går ett kamremsbyte på ungefär?
Om det inte finns några direkta standardfel så låter det ju toppen! Fanns en del på Audin..
#1168608
Jag är inte tillräckligt mekaniskt kunnig för att uttala mig om det går att göra själv. Med tanke på att det inte är så dyrt (tror det kostar 4-5 tusen plus servicen) så är det ganska få som gör det själva här.

Det finns få standardfel på bilarna, betydligt färre än Audi A6. Dessutom ramlar inte lacken av :wink:
#1168618
Jo men då ingår lite mer än själva kamremsbytet
#1168619
Ah okej, men då går det säkert. Har viss förhoppning att det kan finnas instruktioner i VIDA om jag köper ett sådant program, för verktyg ska nog inte vara några problem, har ett MINST sagt välfyllt garage :lol:
Stefan: Kollar bara på bilar efter 2012, tycker interiören känns så väldigt tråkig ut på innan dess.

Tack för alla svar hitills!
Ingen som äger eller har ägt en sådan motor eller bil med många mil på mätaren? Tänker lite på vad som behövt servats eller gått sönder.
#1168625
Finns ett par här som åtminstone ligger över 20.000 mil med sina bilar och de har inga större grejer att rapportera vad jag läst. Det mesta som går sönder pga fabrikationsfel brukar gå sönder tämligen omgående och bilar med 10.000 mil på mätaren brukar ha sådant åtgärdat. Återstår då gör förstås saker som behöver ersättas pga slitage eller förebyggande underhåll, bromsar, stötdämpare osv.
#1168639
Min bil, som är en XC70 2012, D5 AWD automat, har jag bytt bromsbelägg, två hjullager, två Xenonlampor, några omgångar däck, torkargummi och lite sånt på. Den har snart gått 22000 mil.
Några haveri har inträffat. En kabel som gnagt mot en vass plastkant orsakade diverse olika fel, som inget laddtryck, oljenivåkontroll fungerade inte, ingen AC etc. Lätt att laga när man bara kom på vad det var.
Bakluckan fungerade inte. Jordkabeln glappade.

Sen har bilen haft några problem från fabrik. En del har fixats med mjukvara (radio, växellåda), några av Volvo på garanti (ett hjullager, vindruta som lossnade, dragkrok som inte låste som den skulle).

En del dieslar, särskilt de tidigare än vad du funderar på, har haft problem med lagerhaverier som gjort att aggregatremmen gått av, och sen har den flugit in i kamremmen och orsakat totalhaveri av motorn.

Men på det hela taget tycker jag att det har gått rätt bra den här tiden. Idag skulle jag ha en bod på fyra hjul över en rätt bra kant, där bilen stod på gräs, och sen backa den upp för en backe med tuvor och mullvadshögar. Låg på 1600-17000 r/min för att det skulle orka röra sig baklänges alls. Slirade inte en gång. AWD är guld värt. Det var också som bra dragbil jag främst tänkte mig bilen, när jag köpte den.

Tanken att fortåka på motorväg tycker jag du kan lägga ner. Visst går det, men det är inget inspirerande. Den här bilen har attityden "Jaså, ska det åkas undan nu? Suck, ja, okej då, då ökar jag väl farten, då..." Polestar gör däremot skillnad gentemot vanlig 215 hk när man drar stora släp, exempelvis. Det finns inget annat än Polestar som är lagligt, om du har sådana betänkligheter.
Det var något helt annat när jag hade 854 Turbo. Såg också ut som en familjebil, men den bilen var helt annorlunda att åka fort med. Så fort man tittade åt gaspedalen till kunde man nästa höra bilen "Ska vi? Ska vi? Nu? Fortare? Jag är med!"

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]