Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björn81
#1167977
Hej!
Jag har en V70 årsmodell 2008. Igår startade inte bilen, som fungerat utan bekymmer dagen innan. Startmotorn slår till och motorn går runt men bilen vill inte tända. Har provat ta av minuskabeln till batteriet och några minuter efter det startade bilen och gick därefter någon minut.Därefter stannade bilen igen och vill inte starta. Bensin finns i tanken, och det är det enda bränslet jag kört bilen på. Fyllde dessutom upp mer bensin ifall det var bränslemätaren som visade fel. Jag lånade en OBD-läsare men det fanns heller ingen felkod! Nu till min fråga är det någon som haft detta problem, eller någon som har koll på vad det kan vara för fel på bilen? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1167981
Bästa sättet att få reda på felkoderna är att antingen åka till verkstaden, eller till någon bekant som har tillgång till VIDA. Det är många felkoder som inte syns med generiska läsare.
av Björn81
#1168086
Nu har jag hittat felet, en granne kom över och tipsade om att man kan slå på tanken för att kolla om bränslepumpen hoppar igång. Vi tog en kvast och slog på tanken samtidigt som vi körde startmotorn och bilen startade. Är det någon som har koll på om man kan byta den själv eller måste bilen in på verkstad?
av Daniel73
#1168194
Finns det säkerhetsbrytare för bränslepumpen som det finns på ford med denna motor?
Kan vara värt att kolla upp i så fall.

Ett vanligt problem med fordar att den kan lösa ut ibland.
(En knapp man behöver trycka in)
av Björn81
#1168284
Nu har jag ringt och kollat med Volvo, dom skulle ha 7150kr för att byta bränslepump. Det var tydligen ganska bökigt att göra det, måste ta ner tanken för att det fanns tydligen ingen servicelucka inifrån bilen. Pumpenheten kostade 4552kr, vilket jag tyckte var dyrt! Är det någon som har koll om pumpenheten finns att köpa billigare någon annanstans? Jag har kollat med mekonomen samt meca, dom får inte tag i någon pump.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1168290
Serviceluckorna försvann när Ford fick inflytande över konstruktionerna. På tidigare bilar kan man byta både bränslenivågivare och pump uppifrån. Så verkstaden har rätt, det är ett ganska bökigt jobb.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]