Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1167663
Hej!

Har lite trassel med sambons V70 2.0D 2008.

Den varnar för att sotfiltret är fullt och tänder motorlampan. Första gången detta hände var efter en långresa på 75mil, nu sker det med jämna mellanrum.

Har läst ut koder med VIDA, men i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad den kodade på.... Undrar om det inte var något med tryckskillnad i partikelfiltret.

Gjorde renbränning av filtret med hjälp av VIDA och trycket i partikelfiltret fick inte vara högre än 100 hpa (tror jag?) på tomgång, trycket var i alla fall typ 5. Renbränningen tog 13minuter (till skillnad från 60 som jag läst om på forumet här) och vad jag förstod av siffrorna så fanns det knappt något sot att bränna rent. Rök ingenting under testet i alla fall.

Nu har hon kört 10mil och nu tändes motorlampan samt "sotfilter fullt" dök upp i displayen :-(O)

Någon som har nått tips på vad jag ska börja med?
av Kimmen90
#1167781
S80_140HK skrev:Nu varnar bilen för service dessutom, fast det knappt gått 900mil sen sist... :roll:
Bilen har en intervall på 2k mil eller 12 månader. Tror även antalet timmar motorn varit igång räknas.
av S80_140HK
#1167856
berrabus skrev:Hur långt har bilen gått och när byttes partikelfiltret (om det bytts ngn gång)?
21.000mil. Filtret ej bytt, finns ingen bytesintervall på V70.
Kimmen90 skrev:
S80_140HK skrev:Nu varnar bilen för service dessutom, fast det knappt gått 900mil sen sist... :roll:
Bilen har en intervall på 2k mil eller 12 månader. Tror även antalet timmar motorn varit igång räknas.
Servad i Januari 2017. Motorn gått lite drygt 200 timmar sen service. :-)-)
av Daniel73
#1167859
Det kan ju vara strulet med partikelfiltret som triggar servicen också om man återställt serviceindikeringen korrekt.
av S80_140HK
#1173633
Har kört två regenereringar genom VIDA, bägge gångerna har den hållt på i 13 minuter och säger att det inte fanns något sot att bränna bort. Trycket i partikelfiltret är dessutom väldigt lågt (iaf på tomgång), så det verkar schysst så pass. Efter första regenereringen så höll den på och varnade med jämna mellanrum för att filtret var fullt och en utläsning med VIDA under färd visade att trycket i filtret åkte bergodalbana till och från under färd i jämn hastighet och jämn gas. Värdena kunde vara jämna och fina tills det helt plötsligt stack iväg från 5hpa till 390hpa och så höll det på, strax efter tände det meddelandet om sotfilter fullt. Gjorde en regenerering till och nu har det varit bra i 200 mil :shock:

Nånting spökar ju, beställde en tryckgivare som visade sig vara felaktig, så har inte bytt något ännu. Får se hur länge den fortsätter vara schysst.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]