- fre 21 apr 2017, 12:48
#1167663
Hej!
Har lite trassel med sambons V70 2.0D 2008.
Den varnar för att sotfiltret är fullt och tänder motorlampan. Första gången detta hände var efter en långresa på 75mil, nu sker det med jämna mellanrum.
Har läst ut koder med VIDA, men i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad den kodade på.... Undrar om det inte var något med tryckskillnad i partikelfiltret.
Gjorde renbränning av filtret med hjälp av VIDA och trycket i partikelfiltret fick inte vara högre än 100 hpa (tror jag?) på tomgång, trycket var i alla fall typ 5. Renbränningen tog 13minuter (till skillnad från 60 som jag läst om på forumet här) och vad jag förstod av siffrorna så fanns det knappt något sot att bränna rent. Rök ingenting under testet i alla fall.
Nu har hon kört 10mil och nu tändes motorlampan samt "sotfilter fullt" dök upp i displayen :-(O)
Någon som har nått tips på vad jag ska börja med?
Har lite trassel med sambons V70 2.0D 2008.
Den varnar för att sotfiltret är fullt och tänder motorlampan. Första gången detta hände var efter en långresa på 75mil, nu sker det med jämna mellanrum.
Har läst ut koder med VIDA, men i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad den kodade på.... Undrar om det inte var något med tryckskillnad i partikelfiltret.
Gjorde renbränning av filtret med hjälp av VIDA och trycket i partikelfiltret fick inte vara högre än 100 hpa (tror jag?) på tomgång, trycket var i alla fall typ 5. Renbränningen tog 13minuter (till skillnad från 60 som jag läst om på forumet här) och vad jag förstod av siffrorna så fanns det knappt något sot att bränna rent. Rök ingenting under testet i alla fall.
Nu har hon kört 10mil och nu tändes motorlampan samt "sotfilter fullt" dök upp i displayen :-(O)
Någon som har nått tips på vad jag ska börja med?