- ons 19 apr 2017, 22:22
#1167316
Har en S80 2007 med TF80-SC-lådan som jag tycker växlar lite smådåligt när den är kall, särskilt uppväxlingarna till trean är lite hårda vilket ibland kvarstår när den är varm också. Har försökt varmköra den ordentligt och "lära om" den med långsamma och mjuka accelerationer men det har inte hjälpt. Hade samma problem fast värre när bilen var ny för mig för två år sedan. Lät byta olja på Volvo (visade sig vara 5 L som byttes till priset av en sköljning) och senare en adaptionskörning vilken jag tror gjorde mest skillnad.
Jag tänker mig som första åtgärd att själv testa mecka i VIDA men vet inte om jag ska börja med en adaptionskörning eller nollställning av adaption? Eller båda? Ev. att till sommaren göra en sköljning själv eftersom lådan verkar ta 6,7 L men Volvo bara bytte fem. Lägg till 3000 mil och att en del av min sommarkörning kan vara lite mer inspirerad. Har hört att man kan kolla oljeräknarens antal någonstans som jag inte hittar? Kan också vara ventilpaketet som är dåligt, lådans serienummer antyder jag har det gamla paketet som kan slitas ut men inget jag hoppas eller tror hunnit hända på 12000 mil.
Någon som har någon åsikt? Tycker i allmänhet lådan är lite småslö men har en sugmotor utan sportläge på växelväljaren så den kanske är programmerad mer åt att sakna ett "sense of urgency" som James May kallar det.
Jag tänker mig som första åtgärd att själv testa mecka i VIDA men vet inte om jag ska börja med en adaptionskörning eller nollställning av adaption? Eller båda? Ev. att till sommaren göra en sköljning själv eftersom lådan verkar ta 6,7 L men Volvo bara bytte fem. Lägg till 3000 mil och att en del av min sommarkörning kan vara lite mer inspirerad. Har hört att man kan kolla oljeräknarens antal någonstans som jag inte hittar? Kan också vara ventilpaketet som är dåligt, lådans serienummer antyder jag har det gamla paketet som kan slitas ut men inget jag hoppas eller tror hunnit hända på 12000 mil.
Någon som har någon åsikt? Tycker i allmänhet lådan är lite småslö men har en sugmotor utan sportläge på växelväljaren så den kanske är programmerad mer åt att sakna ett "sense of urgency" som James May kallar det.