Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1167316
Har en S80 2007 med TF80-SC-lådan som jag tycker växlar lite smådåligt när den är kall, särskilt uppväxlingarna till trean är lite hårda vilket ibland kvarstår när den är varm också. Har försökt varmköra den ordentligt och "lära om" den med långsamma och mjuka accelerationer men det har inte hjälpt. Hade samma problem fast värre när bilen var ny för mig för två år sedan. Lät byta olja på Volvo (visade sig vara 5 L som byttes till priset av en sköljning) och senare en adaptionskörning vilken jag tror gjorde mest skillnad.

Jag tänker mig som första åtgärd att själv testa mecka i VIDA men vet inte om jag ska börja med en adaptionskörning eller nollställning av adaption? Eller båda? Ev. att till sommaren göra en sköljning själv eftersom lådan verkar ta 6,7 L men Volvo bara bytte fem. Lägg till 3000 mil och att en del av min sommarkörning kan vara lite mer inspirerad. Har hört att man kan kolla oljeräknarens antal någonstans som jag inte hittar? Kan också vara ventilpaketet som är dåligt, lådans serienummer antyder jag har det gamla paketet som kan slitas ut men inget jag hoppas eller tror hunnit hända på 12000 mil.

Någon som har någon åsikt? Tycker i allmänhet lådan är lite småslö men har en sugmotor utan sportläge på växelväljaren så den kanske är programmerad mer åt att sakna ett "sense of urgency" som James May kallar det.
av least
#1167359
Är inte en riktig sköljning runt 12 liter? Både 5 och 7 liter låter som alldeles för lite.

Lite OT, fick du inte input om just detta på det amerikanska forumet? Där gillar de ju att byta alla typer av vätskor i tid och otid har jag märkt. Och enligt dessa fixare är allting alltid lätt att fixa hemma på uppfarten.. :)
av Schmoyoho
#1167386
När jag bad om sköljning av lådan på volvo-verkstaden så antog jag det var just en sköljning jag skulle få men det var långt senare jag läste på kvitto att de bara bytt 5 L för 3200 kr. Svårt att komma dragandes med det långt senare iallafall. Lådan har en oljerymd på 6,7 liter menade jag, så borde ju bara 1,7 liter som aldrig blivit bytt.

Vet inte vad du syftar på för input men jag har läst en guide på swedespeed där någon sköljde sin TF80 i sin XC90, verkade mest tidskrävande mer än svårt. Ska höra med en annan icke-volvo-verkstad också som verkar reko vad de vill ha för jobbet, men det är ju ett senare problem. Just nu funderar jag mer på nollställning vs adaptionskörning, var man ska börja.
av least
#1167422
En sköljning är inte samma sak som att "byta" olja. Lådan måste få chansen att spolas ur med ett överskott av olja som sedan kasseras. Det som du fick var att man tömde lådan på olja och sen fyllde upp igen. Smutsen lär ha blivit kvar och blandats med den nya oljan.
av Schmoyoho
#1167428
Idag är jag fullt införstådd med det men för två år sedan när jag bad om att få lådan spolad och fick fem liter bytta så visste jag inte skillnaden. Men jag håller med dig, varför jag kommer försöka få oljan bytt till sommaren när jag har tid och förhoppningsvis råd.
av Schmoyoho
#1167536
None taken, eller vad man ska säga :o Ville bara återgå min huvudfundering kring adaptionerna, eller vad man annars skulle kunna göra här och nu (är ledig några dagar framöver så det är antingen nu eller till sommaren jag har möjlighet att gorma med bilen).
av Schmoyoho
#1167777
Hann förbi volvo och rådfråga personalen där. Han tyckte jag kunde nollställa adaptionen och bara köra med att göra en adaptionskörning också var att inlärningen kunde ske mycket snabbare, kontra 20-30 mil körning innan den självlärt sig. Så jag testade göra både och, dvs först nolla den och sedan aktivera adaptionskörningen. Hann köra lite efter nollning och före adaptionen och den växlade verkligen perfekt då, däremot verkar trean blivit lite kinkig på nytt. Men mindre så än tidigare.

Kan inkludera lite info om adaptionskörning eftersom det verkar vara knapphändigt här. Man kör enligt ett schema och kör accelerationer till högsta möjliga växel vägen tillåter, första mjuka sedan hårdare accelerationer. Går också att adaptera nedväxlingar och hur lådan börjar driva när man lägger i D/R. Gaspedalen ska ha konstant pådrag så det var lite klurigt att få till adaptionerna på uppväxling till ettan och tvåan men med lite tid och tålamod gick det. Görs med fördel kvällstid eller på någon tom väg, annars är man garanterat ivägen.

Bild

Bild
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]