Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kzzta
#1167276
Jag har en V70 D5 årsmodell 2010 som har rullat 23 000.
Problemet är nu att den inte startar varje gång. Har en känsla av att det är större risk att den inte startar när den är varm.
Den står bara och tuggar på startmotorn utan att tända.
Det är inga felkoder.
Batteriet är nytt.
Tankpumpen är 2000mil gammal.
Har prövat med båda nycklarna.

När den går så går den helt felfritt tills man stänger av.
Problemet känns lika som för 2000mil sedan, då fick den en ny pump och nytt filter och har funkat sedan dess.

Är det någon som har haft samma fel och/eller kan svara på vad som skulle kunna vara fel?
Inte kan pumpen vara dålig igen?!
Kan det vara filtret? Jag har aldrig tankat annat än diesel på macken.
Om det skulle vara filtret eller pumpen... Varför funkar då bilen ibland och då felfritt?!

Tacksam för hjälp!
av mangepang
#1169427
Liknande problem med vår V70 2,4D -10. Har gått felfritt tills nu, precis passerat 24000mil. Ville inte starta igår, bara går runt på startmotorn. Hittade du vad som var fel med din?

Tacksam för felsöknings tips.

Edit:
Startade idag! Verkade ha hjälpt att stå över natten. Tyvärr ha ju tilliten till den bilen minskat en hel del nu, vem vet när den inte kommer starta nästa gång. Ska in på service nästa vecka, får hoppas de hittar något i felkoderna.
av peterh3
#1169486
Hade liknande fel på min åxå i vintras att den sporadiskt lät bli att starta, full fart på startmotorn o friskt batteri men inte en antydan till att ens tända till, väntade någ halvtimme och den kunde starta hur lätt som helst ? hände även att den dog för mig under färd ett par gånger,
Men jag fick ut felkod på insugsluft temperatur sensorn som jag bytte o sedan var mitt problem borta.
av Kzzta
#1175678
Felet hittat!
Det var tankpumpen igen!
Kontakten till pumpen hade bränts och enligt Volvo gick det inte att laga. Bara att byta pump igen.
9500kr igen efter 2000mil.
Inte helt lycklig men ska försöka att få den förra verkstan att stå för kostnaden eftersom dom har gjort ett dåligt jobb.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]