Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1166660
Jag har aldrig behövt använda bakluckans öppningsknapp tidigare. Jag har alltid kunna låsa och låsa upp hela bilen med dom två övre knapparna på fjärrkontrollen.
Försäljaren (en auktoriserad Volvosäljare) nämnde att man kunde låsa bakluckan separat medan man satt i bilen, om man hade det behovet. Men det har aldrig varit aktuellt för mig. Men som svar på din fråga: Det är bara låset som öppnas. Inte luckan.
av andersuw
#1166711
Så vitt jag vet kan den särskilda bakluckeknappen inte användas för att låsa bakluckan utan bara för att låsa upp den. På bilar med elmanövrerad lucka kan den också användas för att öppna luckan.

Att man lade till en särskild knapp för att låsa upp bara bakluckan även före den elmanövrerade luckans tillkomst berodde sannolikt på krav från USA-marknaden där det fanns en oro för att någon skulle hoppa in i bilen via någon av dörrarna medan ägaren stod vid bakluckan och lastade i eller ur.

Låsa kan man sedan lika gärna göra med knappen för att låsa hela bilen. Behövs ingen särskilt knapp för det. Om bara bakluckan är olåst är det förstås bara den som låses. Andra lås förblir i sitt tidigare låsta tillstånd.

När det gäller ditt problem: Jag skulle börja med att kika på det rent mekaniska länkaget där bak och smörja/rengöra lite om det behövs. Om det fortfarande inte funkar när den delen är OK får man börja fundera över det elektriska.
av Rådlös
#1167827
Det har varit flera hypoteser i den här tråden. Nu kommer en till som jag tror är den som kommer närmast sanningen? Det har hänt ett flertal gånger att jag har lyckats öppna tankluckan med knät när jag kliver in i bilen. Jag tror att orsaken till att bakluckan och låset har kommit i "otakt" med mina rutiner är att jag har råkat trycka på låsknappen, vid belysningsreglagen, när jag har klivit in i bilen. Det har som sagt hänt flera gånger med tankluckan och kan mycket väl ha hänt med bakluckan också, men den har blivit "resettad" av andra manövrar. Därför har jag inte uppmärksammat det förrän nu. (Det är i dagarna 7 år sedan jag köpte bilen)
Bild
Detta är ett arrangerat foto och det ljusblå i nederkanten är mitt högerknä när jag kliver in i bilen. Knapparna för tankluckan och bakluckan sitter rakt i "skottlinjen" och det är lätt att trycka till dom med knät i förbifarten. Nu tillverkas ju inte bilmodellen längre, men om det vore så och jag hade någon sorts inflytande på produktionen, så skulle jag som första åtgärd flytta på dessa reglage! Eller möjligen sänka in dom på djupet något så dom inte sitter längst ut.

När vi ändå är igång med instrumentpaneler och liknande, på mittkonsolen, nere till höger under temperaturreglaget finns det litet galler, ca 2 x 1 cm stort. Jag har bläddrat febrilt i instruktionsboken, men har inte hittat något. Är det någon som vet vad det är för ett litet galler?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1167830
Det enda den knappen gör är ju att öppna och det finns ju ingen möjlighet att den på nåt sätt ska blockera handtagsfunktionen i bak.
av Kimmen90
#1167920
Rådlös skrev:När vi ändå är igång med instrumentpaneler och liknande, på mittkonsolen, nere till höger under temperaturreglaget finns det litet galler, ca 2 x 1 cm stort. Jag har bläddrat febrilt i instruktionsboken, men har inte hittat något. Är det någon som vet vad det är för ett litet galler?
Är det inte den som känner av temperaturen inne i kupén för ACCnn?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167923
Jo, det är rätt. Temperaturgivaren för kupén sitter bakom gallret.
Skulle vara roligt att se hur det går till när man lyckas sätta sig i bilen och trycka på knapparna till luckorna där bak. Jag är inte ens i närheten när jag går in i min bil.
av Rådlös
#1168006
Ja, apersson850, du bor bara 150 km väster om mig, så vill du bara ta dig hit (sydöstra hörnet i Uppvidinge Kommun) så får du gärna komma hit och titta. Även prova själv. :roll:
av andersuw
#1168060
Rådlös skrev:Det har varit flera hypoteser i den här tråden. Nu kommer en till som jag tror är den som kommer närmast sanningen? Det har hänt ett flertal gånger att jag har lyckats öppna tankluckan med knät när jag kliver in i bilen. Jag tror att orsaken till att bakluckan och låset har kommit i "otakt" med mina rutiner är att jag har råkat trycka på låsknappen, vid belysningsreglagen, när jag har klivit in i bilen.
Även om du kommit åt knappen med knäet och därmed tryckt på den oavsiktligt snarare än avsiktligt kan jag inte se att det skulle innebära att låset kom i otakt med någonting. Det enda som sker är att låset där bak öppnas i ett läge där du inte vill att det skall ske. Det kan på intet sätt förklara varför det nu vägrar låsa.

För övrigt är det enda jag själv hittills lyckats göra med knäna i någon bil att växla. Det är faktiskt rätt lätt hänt i min V70 -15 med växlingspaddlar. Särskilt stor är risken för ofrivillig nedväxling i samband med vänstersväng eftersom vänsterbenet tenderar att bli lite mer tillbakadraget så att knät hamnar rätt högt och man vrider ratten åt vänster så att paddeln hamnar i omedelbar närhet av knäet. Första gången det hände var i en rondell och jag blev rätt paff. Det tog mig dock inte många ögonblick att lura ut vad som hänt och numera håller jag lite extra koll på mitt vänsterben i vissa körsituationer. ;-)

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]