Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
#1180768
Såg din fråga nu Thomas: bilden efter bankörning! Dock så är det 25 mil dit så det blev en del åkande efter "loppet".

När jag kom hem hade bromsbeläggen börjat bita igen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1180775
EjS skrev:Såg din fråga nu Thomas: bilden efter bankörning! Dock så är det 25 mil dit så det blev en del åkande efter "loppet".

När jag kom hem hade bromsbeläggen börjat bita igen :)
Ser riktigt bra ut, inget slitage alls på utsidan av däcket vilket man kanske kunde ha förvänta sig på en stor tung sedan med kass statisk camber(gissningsvis), dålig camberkompensation och en hyffsat stor karosshävning. Inte optimalt liksom... Har man otur med denna typ av förutsättningar så bygger man massor med värme i ytterkant av däcket och det separerar. Då är det vanligt att man hör folk skylla på däcket att det överhettar... fast det egentligen är setupen som är fel.

.
Användarvisningsbild
av EjS
#1180779
Håller med Thomas. Bilen är en Cadillac CTS och den kör med double wishbone dvs. att den i princip har däcken vinkelrätt på underlaget även om du kränger i svängen.

Sedan upptäckte jag att det är xl däck med indeks 97 vilket ju kan spela roll också.
Senast när jag åkte med en 2011 XC70 D5 aut på 18 tum och Michelin SUV däck med 3.0 bar blev det mycket slid på däcksidan också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1189321
Blev tvungen att sätta på två färska Hankook Ventus Prime² lite akut, trots 3.0bar så har förbrukning ökat 0,5-1,0 dl/mil.

Jag kör exakt samma sträcka, fem dagar i vecka så jag ser ganska omgående när det börjar skeva i förbrukning.

Hemska tanke om jag laddat endast 2,5

40 mil på däcken nu då och det börjar krypa ner till normala siffror.
av Dieselvolvo
#1312053
Fortsätter i tråden.... En kompis har en v70 -16 med 235/40-18 och trycket enligt boken bör ligga på 2,7....är inte det lite väl lågt? Han har tidigare kört på ca 2,5, och man ser tydligt att däcken är mer slitna på sidorna.....inte för att det kommer rädda upp däcken, men borde inte trycket vara på minst 3kg? Jag kör själv 3,1 fram på min v70 med 225/50-17, och 3,0 bak (rek från volvomek)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1312067
Dieselvolvo skrev:Fortsätter i tråden.... En kompis har en v70 -16 med 235/40-18 och trycket enligt boken bör ligga på 2,7....är inte det lite väl lågt? Han har tidigare kört på ca 2,5, och man ser tydligt att däcken är mer slitna på sidorna.....inte för att det kommer rädda upp däcken, men borde inte trycket vara på minst 3kg? Jag kör själv 3,1 fram på min v70 med 225/50-17, och 3,0 bak (rek från volvomek)
Har han rätt lastindex på däcken? Och nej, trycket borde inte vara minst 3kg... Högt däckstryck medför inga positiva egenskaper...

.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1312119
Jag upplever att min v70 sport -15 blir svajig om jag kör med 2.6 istället för 3.0,storleken är 235/40-18 antar att sportchassit kräver mer däcktryck föra att däcken inte ska gunga för mycket eller i otakt med chassit.
Kan vara däckmärket också Dayton är väl inget premium däck?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1312139
PalleH skrev:Jag upplever att min v70 sport -15 blir svajig om jag kör med 2.6 istället för 3.0,storleken är 235/40-18 antar att sportchassit kräver mer däcktryck föra att däcken inte ska gunga för mycket eller i otakt med chassit.
Kan vara däckmärket också Dayton är väl inget premium däck?
Det är så däck fungerar... allt är kompromisser. Ökar man trycket i däcken så reagerar de kvickare , samtidigt som komfort mm blir lidande. Det finns däremot ingen direkt koppling mellan val av chassi och däckstryck. Dock är du säkert på spåret med däcksfabrikatet... det ÄR stor skillnad mellan olika däck och modeller. Slutligen det oundvikliga... en Volvo V70 är en svajig pråm... det är inte en spänstig bil...

.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]