Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
#1168205
andersuw skrev:
Leafs skrev:En tanke....

Dessa motorer ska ju enligt Volvo köras på en motorolja som är väldans tunn, 0W20, och det ryktas också om att de kan förbruka en del olja. Ingen större katastrof i sig, men den motorolja som förbrukas slinker ju ut i avgasreningen. Kan detta ge upphov till de problem med EGR som några har?
De få rapporter om onormal oljeförbrukning på VEA-motorer jag sett har gällt bilar som gått rätt långt. EGR-problemen gäller däremot i många fall bilar med rätt kort körsträcka. Så jag tror inte så mycket på hypotesen om en koppling mellan oljeförbrukning och EGR-problem.
Rimligt. Det var mest en tanke som dök upp.

Men det är smått chockerande att det kan förekomma sådana EGR-problem på så låga mil. Det verkar ju helt enkelt vara en grov felkonstruktion.
av andersuw
#1168209
Om man kan kalla det ett grovt fel eller inte tycker jag inte är helt lätt att säga. Uppenbarligen är det mer bekymmer med EGR än det borde vara men hur stor del av bilarna som är drabbade vet vi inte. Om andelen vore väldigt stor tror jag vi skulle se mycket mer rapporter och diskussion om saken både här och annorstädes än vi nu gör. Samtidigt är det helt klart att det är mer problem med EGR på VEA-motorer än vad man normalt kan vänta sig. Man kan också undra över varför inte Volvo upptäckte svagheterna i konstruktionen redan när motorerna utprovades eller underlät att göra något åt saken om de nu såg problemen redan då.
av Leafs
#1168219
andersuw skrev:Om man kan kalla det ett grovt fel eller inte tycker jag inte är helt lätt att säga. Uppenbarligen är det mer bekymmer med EGR än det borde vara men hur stor del av bilarna som är drabbade vet vi inte. Om andelen vore väldigt stor tror jag vi skulle se mycket mer rapporter och diskussion om saken både här och annorstädes än vi nu gör. Samtidigt är det helt klart att det är mer problem med EGR på VEA-motorer än vad man normalt kan vänta sig. Man kan också undra över varför inte Volvo upptäckte svagheterna i konstruktionen redan när motorerna utprovades eller underlät att göra något åt saken om de nu såg problemen redan då.
Larmklockorna för oss konsumenter ringde högt och tydligt redan från allra första början när en mycket tidig VEA-motor testades (minns ej av vem/vilka) och befanns ha flerdubbelt högre utsläpp än vad som var angivet av Volvo, och Volvo utan att tveka säger att det berodde på en felaktig EGR-ventil.

Naturligtvis handlar det om jakten på gram CO2 per körd km, inget annat. För att hänga med i det extrema miljörace som bedrivs måste man ha motorer med höga vridmoment som är miljöklassade. Volvos konstruktörer var väl tvungna att chansa med en dubiös konstruktion. Självfallet visste man det redan från början, att man underlät att göra något (kanske gör man inget nu heller efter några år) beror kanske helt enkelt på att man inte har någon lösning på problemet. Obs, enbart min teori, väldigt subjektiv och måhända extremt fel.

Nä vi vet inte hur stor del som egentligen drabbas, men om problem uppstår väldigt väldigt tidigt och tusentals ägare kör likadana körcykler, med identiska motorer på identiskt bränsle så kan man ju fundera. Kan det till och med vara så att det i smyg byts EGR-komponenter vid service utan att kunden får veta det? Ungefär som med de tidiga 850 som fick nya växellådor utan att kunden informerades.

Tråkigt också med de rapporter som kommer om oljeläckage o.s.v. Små problem iofs, men synd på en motor som är så grymt bra att köra.
av andersuw
#1168226
Stämmer att det kom en rapport om en Volvo med mycket dåliga avgasvärden för NOX strax efter nyheten om VWs manipulering av avgastesten och att Volvo (med rätt eller orätt) skyllde på fel på EGR-ventilen. Resultatet fanns i en rapport publicerad av ICCT på basis av mätningar gjorda av ADAC. Tillkännagavs först av svenska media via en artikel i DN av Lasse Swärd. Kanske är det ingen orimlig hypotes att Volvo valde en riskfylld konstruktion på EGR-sidan därför att man (i likhet med många andra) har/hade problem att hålla NOX-värdena på rätt nivå.
av Leafs
#1169892
Har läst runt lite i olika forum. Det finns en del som hävdar att EGR-problemen inte har något att göra med hårdvara utan är enbart ett mjukvarurelaterat fel. Tydligen (enligt dessa) ska det dessutom finnas en mjukvaruversion ute sedan en kort tid som gör att problemen inte uppstår.

Utan att vara någon mekaniker så kan jag ju tycka att det vore märkligt om problemet enbart var mjukvarurelaterat, i så fall borde det aldrig ha uppstått utan sållats ut vid produktionstester lång före släpp till konsument.

Skulle vara intressant att veta hur stor del av alla diesel-VEA som drabbas. Körmönster (mestadels korta körningar, i synnerhet utan användande av parkerings- eller tillsatsvärmare) lär ha massor att göra med problemfrekvenser, men med tanke på att det inte skrivs så mkt om det i media så torde inte problemet vara så himla frekvent. Läser man enbart olika bilforum så brukar ju en felfrekvens på 5 av 100 medföra en missnöjesorkan :)
av Daniel73
#1169896
Min fick ny mjukvara för egr i februari.

Bilen var inne hos volvo pga byte av skev tanklucka och då dök det upp i systemen att min bil skulle ha ny mjukvara.

Har inte haft problem med egr varken före eller efter detta.

Kör väldigt mycket korta sträckor.
av Jonnybcool
#1170022
Okej, hade min inne på service i Januari och sen byte av kylare nu senast men vet inte om jag fick nån ny programvara för egr. Va en massa uppdateringar vid servicen minns jag dock.

Det där med tankluckan kanske man skulle kolla upp, dock har ju min garanti gått ut så då får man väl ingen ny...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1170024
Ett problem när man testar bilar hos tillverkaren före produktion är att man vill testa mycket. Därför kommer man sällan åt de fel som uppstår med bilar som körs två gånger i veckan, eller åtminstone inte mer än två gånger om dagen.
av Jonnybcool
#1172463
Fick upp larm om motorsystem service i veckan igen, dock ingen motorlampa. Men visade sig vara givaren i insuget som spöka igen så nu blev även den bytt.
Användarvisningsbild
av EjS
#1172464
Jag åker på egr problem jämnt i min Toyota 2.2 diesel. Fast det går att städa bort soten i egr unit'en. Tar typ 15 min för Toyota verkstaden.
Tänker att Volvo kunna göra samma sak i stället för att byta?
Jag får inga felkod fast dragkraften blir sämre i låga varv så det är lätt att detektera.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]