Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
#1164099
Har märkt att höger bakruta går så pass tungt att automatiken stannar av och jag får trycka flertalet gånger på knappen innan rutan är hela vägen upp igen.
Alla andra rutor fungerar klockrent, inget kärv eller andra konstigheter.
Dock så upptäcktes ett flertal felkoder relaterat till sidorutorna när Volvo läste av bilen:
DDM-B118E00 - Vänster framruta - Felkoden är funnen inte aktiv (har registrerats 45 gånger)
DDM-B119000 - Vänster bakruta - Felkoden är funnen aktiv (har registrerats 206 gånger)
PDM-B119100 - Höger bakruta - Felkoden är funnen aktiv (har registrerats 194 gånger)

Har inte plockat ner dörrpanelen på höger bakdörr, så jag vet inte hur det ser ut med motor/mekanism, kan det vara den/de som håller på att ge upp?
#1164267
Tips om det är ett volvo-batteri är att det är instansat fyra siffror på ena batteripolen som anger vecka och år som det är tillverkat. Min MY07 hade ett batteri från sent 2005 vilket märktes när första vintern kom krypandes. Är det jättegammalt kan det vara värt att göra en chansning på att byta.

Däremot bör inte ett dåligt batteri påverka fönsterhissarna, iallafall inte bara en av dem. Funkar HB hiss som vanligt med motorn igång kanske det är så men jag tippar på smorsel ändå.
#1164367
Hej
Jag hade likadant på min V70. Körde ner en ruta i taget. Sprayade med Biltemas silikonspray i skåran där rutan glider och lite ner där listen går ner i dörren.. Bara lite olja i små omgångar. Sen körde rutan upp och ner några ggr och sprayade lite till och körde fönsterhissen. Tog 3 omgångar i varje dörr. Efter det så fungerar det så fint. Är nog bra att upprepa det höst o vår. Går nog bra att använda vilken silikonspray som helst. men överdriv inte mängden när man sprayar.

Lyck till. Tomas
Användarvisningsbild
av Krewken
#1164370
Rutan kärvar lika mycket oavsett om motorn är igång eller ej.
Kan nog vara batteriet som spökar lite grann (skrivit mer utförande om det i andra tråden)
Jag får helt enkelt prova att smörja upp och se om det blir bättre (och köpa nytt batteri :wink: )

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]