Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1164090
Bilen har vart trögstartad sedan januari i år, så till den grad att det behövts 3-5 startförsök innan den startat.
Dock så har detta inte hänt varje gång utan kanske var 3-4 gång jag startat bilen.

Dessutom så har den misstänt 2 gånger så pass att motorn gått riktigt ojämnt
Dock så har det bara behövts att stänga av och starta upp bilen för att det ska försvinna.
En av gångerna fick jag meddelandet "Sänk hastigheten eller växla upp" och då stod jag parkerad!

Har haft inne bilen hos Volvo (i slutet av mars) och de har läst ut felkoder relaterat till dessa händelser,
De har dessutom haft bilen i en vecka och då felsökt och testkört, men ändå har de inte kunnat återskapa något av problemen och inte heller hittat några fel.
De kontrollerade dessa punkter:
Fysisk kontroll vevaxelgivare (intill motorvärmare)
Provtryckt insug
Kontroll CO i kylvätska
Kontrollerat tändstift
Testkört och startat bilen MÅNGA gånger
Allt var OK!

Felkoder:
DEM-P188974 Oljetryckspump prestanda - Mekansikt fel - Slirar
ECM-P030000 Slumpvis misständning registrerad
ECM-P030100 Cylinder 1 misständning registrerad
ECM-P030200 Cylinder 2 misständning registrerad
ECM-P030300 Cylinder 3 misständning registrerad
ECM-P030500 Cylinder 5 misständning registrerad
ECM-P030700 Cylinder 7 misständning registrerad
ECM-P030800 Cylinder 8 misständning registrerad
ECM-P222700 Atmosfärtryck krets inom/utanför gränsvärden
TCM-P171900 Motorvridmomentsignal
Alla dessa är dock "Felkoden är funnen inte aktiv" vid utläsandet och har registrerats 1-2 gånger

Till råga på allt så trögstartar/feltänder INTE bilen något mer sedan verkstadsbesöket.
Kanske borde jag vara nöjd att det är så, men jag kan inte hjälpa att det känns som att något är på gång att fallera...
Bilen har automatlåda och gått ca 10400mil
#1164136
Ingen koppling till andra faktorer? Jag har en likadan bil och jag har haft "problem" med att den låter lite hostig vid starten om man kört motorvärmare. Istället för att gå direkt till förhöjd tomgång låter avgasljudet hostigt och den lägger sig på kring 1100 RPM.
#1164200
Schmoyoho skrev:Ingen koppling till andra faktorer? Jag har en likadan bil och jag har haft "problem" med att den låter lite hostig vid starten om man kört motorvärmare. Istället för att gå direkt till förhöjd tomgång låter avgasljudet hostigt och den lägger sig på kring 1100 RPM.
Ja, dessa motorer låter lite funky/skumt om man har kört motorvärmare. Borde ha att göra med att tempsensorerna inte är överens med verkligheten.
Varmare kylvätska jämfört med omgivningen.
#1164369
Kopplade in felkodsläsaren som jag köpt (DICE-kopia) för att kolla batterispänningen.
Den rapporterar 11.5V till 11.8V i VIDA.
Tittade på batteriet och på pluspolen stod det "05 12", är det vecka 5-år 2012 eller vecka 12-år 2005?
I samband med utläsningen började bilen varna för låg batterinivå också.
Bilen har batteriladdare som är kopplad på samma "slinga" som motorvärmaren, så batteriet ska ladda när motorvärmarkabeln är inkopplad.
Men med tanke på den låga spänningen, batterinivå-varningen och det eventuellt gamla batteriet, så kanske det trots allt är batteriet som spökar :!:
#1164408
Övre siffran är vecka och nedre är årtal tror jag iallafall. Normalt att få låg batterinivå om man står med tändningsläge II på för länge, jag brukar köra supply-läget på min CTEK eller har motorn igång om möjligt. Om du har bränslevärmare eller i övrigt slitit på batteriet mycket kan det vara slut på fem år men mitt tioåriga batteri kändes inte som tio år förrän kylan kom så det beror mycket på.

Om du har en smart laddare, testa lossa minuspolen och köra en recond-laddning. Låt batteriet stå orört och fortsatt urkopplat och mät spänningen med en multimeter. Ett friskt batteri ska ha 12,7 V vilospänning, dvs efter det vilat i en 12-24 h eller vad det nu är.
#1166977
Återkoppling: Jag bytte batteriet nu i helgen och då såg det då bra ut med spänningen i VIDA, dock så verkar felet blivit värre nu...
Var påväg hem från påskfirandet, då hade den gått felfritt i ca 7mil, när bilen började hacka, rycka och gå ojämnt. Fick ingen större respons när jag gasade och bilen gick inte köra fortare än 40km/h.
I displayen stod det Försämrad motorprestanda och motorservice erfordras (typ).
Turligt nog så hade jag endast 2km kvar innan jag var hemma, så jag masade mig fram.
Läste ut felkoderna och fick dessa:
ECM-P122477 Throttle Position Sensor B Out Of Self Test Range - Mechanical Failures - Commanded position not reachable
ECM-P158900 Throttle Control Unable To Control To Desired Throttle Angle

Ska försöka "halta" mig till Volvo idag så de får kolla upp den, men är ändå intresserad att höra ifall någon av er har vart med om samma problem och vad som var felet

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...