- tor 27 apr 2017, 18:48
#1169083
Nu har jag fått tillbaka bilen från Volvo efter drygt två veckor och detta har hänt:
Det visade sig att en ledare på kabeln till spjällhuset var skadad, så den reparerades och spjällhuset kontrollerades och testades, så det är nu fixat. Inga problem med det något mer!
Dock återkommer indikation på misständning på cylinder 8 när bilen är kall (stått över natten utomhus) vid kraftig acceleration när bilen är nystartad. Det återkommer dock inte när motorn har blivit varm, hur mycket de än försökte provocera.
Så om felkoden satts, motorn har gått ett tag och bilen stängs av och startas igen så uppkommer det inte!?
Men enligt deras utsago så påverkas inte bilens beteende/gång någonting alls, trots att felkoden sätts och motorlampan blinkar.
De har kört bilen länge och under olika förutsättningar (temperaturer, sträckor) och de har bytt/kontrollerat dessa punkter:
Bytt tändstift.
Flyttat runt tändspolar, spridare och kontrollerat kablage till dessa, felet flyttas inte runt.
Kontroll leakdowntest, inga som helst avvikelser.
Kontroll av diverse kablage inklusive belastningstester, inga fel funna.
De har haft kontakt med Volvo support i Göteborg och då kommit fram till att det TROLIGEN kan vara antingen felande ECM eller att demontering och kontroll av topp behövs.
Att byta ECM, med all inkluderat, skulle kosta strax över 13000kr
Demontering, kontroll av topp och byte av packningar ca 25000kr
Då båda dessa förslagna åtgärder är, enligt mig, väldigt kostsamma och dessutom bara en "chansning" så var jag inte speciellt intresserad av att chansa på något av dem.
Så jag pratade med en firma som jobbar med att renovera/reparera styrenheter och de trodde att det mycket väl kunde röra sig om felande ECM.
Så jag funderar på om det kan vara just det felet och om det ändå vore värt att skicka iväg ECM:n till dem så de får kontrollera den.
Vad tror ni om detta?