Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1169083
Nu har jag fått tillbaka bilen från Volvo efter drygt två veckor och detta har hänt:
Det visade sig att en ledare på kabeln till spjällhuset var skadad, så den reparerades och spjällhuset kontrollerades och testades, så det är nu fixat. Inga problem med det något mer!
Dock återkommer indikation på misständning på cylinder 8 när bilen är kall (stått över natten utomhus) vid kraftig acceleration när bilen är nystartad. Det återkommer dock inte när motorn har blivit varm, hur mycket de än försökte provocera.
Så om felkoden satts, motorn har gått ett tag och bilen stängs av och startas igen så uppkommer det inte!?
Men enligt deras utsago så påverkas inte bilens beteende/gång någonting alls, trots att felkoden sätts och motorlampan blinkar.

De har kört bilen länge och under olika förutsättningar (temperaturer, sträckor) och de har bytt/kontrollerat dessa punkter:
Bytt tändstift.
Flyttat runt tändspolar, spridare och kontrollerat kablage till dessa, felet flyttas inte runt.
Kontroll leakdowntest, inga som helst avvikelser.
Kontroll av diverse kablage inklusive belastningstester, inga fel funna.

De har haft kontakt med Volvo support i Göteborg och då kommit fram till att det TROLIGEN kan vara antingen felande ECM eller att demontering och kontroll av topp behövs.

Att byta ECM, med all inkluderat, skulle kosta strax över 13000kr
Demontering, kontroll av topp och byte av packningar ca 25000kr

Då båda dessa förslagna åtgärder är, enligt mig, väldigt kostsamma och dessutom bara en "chansning" så var jag inte speciellt intresserad av att chansa på något av dem.
Så jag pratade med en firma som jobbar med att renovera/reparera styrenheter och de trodde att det mycket väl kunde röra sig om felande ECM.
Så jag funderar på om det kan vara just det felet och om det ändå vore värt att skicka iväg ECM:n till dem så de får kontrollera den.

Vad tror ni om detta?
#1169093
Jag tycker inte att du ska skicka iväg ECM för "kontroll" förrän felet har blivit värre.
Just nu känns det som att bilen är kontrollerad och den är fullt körbar?

Om ja, låt det vara tills det rasar.
#1169158
13000kr är vad Volvo skulle ta för en ny ECM-enhet+programmering och montering.
Det andra företaget som reparerade styrenheter skulle ta max 3600kr, beroende på vad som är fel i ECM:n. Rörde det sig bara om krackelerade/dåliga lödningar så skulle det inte kosta mer än 600-700kr.
Så det känns som ett prismässigt ganska vettigt alternativ.
#1169193
Om det håller sig under 1000 kr så kan det vara värt att försöka.

Men, var försiktig nä rdu monterar loss ECM-modulen!
Kolla upp exakt hur detta ska göras innan du börjar.
#1173809
Uppföljning:
Monterad ur ECM:en och skickade iväg den.
Fick tillbaka den i tisdags och det visade sig att de hade hittat defekta/trasiga komponenter i boxen.
De bytte ut dessa, körde simuleringar och hittade inga fler fel.
Monterade tillbaka den och än så länge går bilen bra och inga fler felkoder!
Förhoppningsvis så är problemet löst nu! :D

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]