Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av effektivhalsa
#1161803
Hejsan!
Har precis införskaffat mig en 2009 Volvo v70 awd T6. Otroligt trevlig bil att köra och jag älskar den och nu har jag en fråga angående service. Jag ringde till två olika volvo verkstäder för att dubbelkolla service vid 17.000mil. Båda sa att det var dags för en stor service och byte av rem och löphjul m.m. Så frågan är. Jag trodde stor service och byte av rullar, hjul och rem skulle bytas vid 24.000mil? Har dom ändrat eller ska det vara byte vid 17.000 mil?
Tack
/T
#1161927
StefanN skrev:18000 mil är det.
Ok, tack för det. Hittade inte det. Alla service scheman jag hittar så står det 24.000mil eller 10år. Så därav min undran. Dom är ju inte så vanliga dessa T6 motorer :)
av Schmoyoho
#1161933
Tror att de kan slå på förväntad årlig körsträcka också så om bilen gått 17k idag men du kör 2000 mil om året så kanske man gör rembytet redan nu. Råkade kolla på när en mek slog på vad som skulle bytas på min bil förra året, vet inte exakt hur det fungerar.

Är nog löphjul och spännare som har 24k mil intervall, jag åkte iaf på att byta det på min bil när den fyllde tio år.
#1162351
StefanN skrev:
effektivhalsa skrev:
StefanN skrev:18000 mil är det.
Ok, tack för det. Hittade inte det. Alla service scheman jag hittar så står det 24.000mil eller 10år. Så därav min undran. Dom är ju inte så vanliga dessa T6 motorer :)
MartinS skickade mig det nyaste serviceschemat där ändringen är med. http://www.gunneby.se/xc60/Service%20XC60.xls
Tack så jättemycket! Guld värt! :D
#1162353
Schmoyoho skrev:Tror att de kan slå på förväntad årlig körsträcka också så om bilen gått 17k idag men du kör 2000 mil om året så kanske man gör rembytet redan nu. Råkade kolla på när en mek slog på vad som skulle bytas på min bil förra året, vet inte exakt hur det fungerar.

Är nog löphjul och spännare som har 24k mil intervall, jag åkte iaf på att byta det på min bil när den fyllde tio år.
Tack så mycket Stefan! Tack för att du tar dig tid och svara :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1162606
Schmoyoho skrev:Vad är det för gummikoppling på generatorn som enligt schemat ska bytas 24k mil/10 år?
Den sitter mellan kamdrivningen och generatorn. Ett inverterat gummikugghjul typ. Generatorn drivs av den istället för en traditionell rem.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen