Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1161788
Tack för tipset! Hade inte tidigare sett att Volvo hade någon instegslist av denna något annorlunda modell, som ju troligen är bättre om det är skydd snarare än styling man är ute efter. Dessvärre finns ju ingen bild på den tillbehörssida du länkar till men jag hittade den här:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... t/1041686/

Stämmer den med hur listerna verkligen ser ut? Och har du kvar bilen så att du kan mäta bredden på listen? Längden kan knappast vara något problem eftersom de ser ut att vara gjorda av gummi (så när som på Volvologgan) så att de kan monteras även om ytan inte är helt plan.

Om du har en bild på hur det ser ut monterat och klart (eller kan ta en) vore det också intressant att se.

Verkar ju inte vara särskilt dyra heller. Runt 400 kr för ett par. De Inscriptionlister jag hittills haft ögona på lär ju kosta sisådär fem gånger mer.

Sedan återstår att se om det är min fåfänga eller min praktiska sida som får överhanden till sist. Normalt vinner den senare men om man nu råkat skaffa sig en Inscriptionbil så har man. ;-)

EDIT: Hittade så småningom en bild dessa lister i monterat skick. Ser ju inte så pjåkigt ut tycker jag även om jag helst skulle velat se dem med bakgrundsfärger som kontrasterar lite mer. Min egen bil är vit så där lär det bli kontrast så det förslår.

https://schmitz-dueren-shop.de/epages/4 ... roducts/39
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1161791
StefanN skrev:Knappast några Inscriptionlister, möjligtvis vanliga.
Ja Inscription verkar vara hopplöst att hitta annat än som nya. Dessbättre lär ju dock Inscriptionlisterna till S80 bak vara perfekt matchade mot dem som redan sitter där fram på våra V/XC70, vilket förstås är precis samma list som S80n har fram. :D

Jag kan för övrigt inte låta bli att undra hur Volvo tänkt när det gäller detta med lister bak på S80 kontra V/XC70? Varför har bara S80n begåvats med lister där bak? Är det för att Volvo tänker sig att det skall åka pösiga direktörer i baksätet på S80 som omöjligen kan tänka sig att kliva över en naken tröskel utan instegslist, särskilt som chauffören där fram har en sådan? Och är det för att Volvo tänker sig att bara ungar, som inte bryr sig om instegslister eller i vart fall kan beordras att inte bry sig om dem, åker bak i en V/XC70? ;-)

Om så är fallet har väl ändå Volvo tänkt lite halvkrokigt. Att en vuxen skulle sätta foten på tröskeln vid in- eller urstigning är det nog förhållandevis liten risk för. Små barn däremot ... ;-)
#1162084
Har nu på prov beställt de lister till V40 som patnil68 tipsade om. Kostar 760 kr hos Upplands Motor här i Uppsala. Går att hitta billigare i Tyskland men med tanke på frakten och att jag kanske måste lämna tillbaka för att det inte passar är det inget alternativ.

Har också mätt tröskelbredden både på min V70 och på en V40 och som jag fruktade har V40n en lite bredare helt plan yta på tröskeln. På V70n är den helt plana ytan ca 4 cm bred och på V40 ca 5 cm. Så det återstår att se om listerna ändå passar. Troligen är själva listen runt 5 cm bred men med lite tur kan det gå att lägga en liten del av den på den del av plåten innerst på V70 som börjar kröka sig en aning.

Får hem listerna imorgon. Återkommer när jag vet mer.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1162089
Nej jag har inte lagt ner tanken på Inscriptionlisterna helt. Om det här inte funkar provar jag kanske sådana istället.

Annars får du bli förste man på plan när det gäller att ha Inscription även bak. ;-) Vi vet ju vid det här laget rätt säkert att det har goda utsikter att fungera.
#1162235
Tog några foton jag inte orkar ladda upp (telefonen är i andra rummet) men jag som har en s80 kan meddela att ja, listerna är nedsänkta i tröskeln. Glömde ta med mig måttband men längden på listen var cirka 2st iPhone 7 plus 3 cm... ungefär :) Det är väl höjden som kan vara ett problem men jag gissar själva listen inte är mer än en 2-3 mm tjock, dvs plastens tjocklek.
#1162246
Nä höjden är nog inga problem. Vad jag kan se är det åtminstone någon centimeter till godo där. Sen är det bredden det kan hänga på om man tänker sig V40-listerna och kanske hur det ser ut på undersidan av S80-listerna när man inte har någon fördjupning att räkna med. Äventyret fortsätter. I morgon kan jag förhoppningsvis kika närmare på de V40-lister jag beställt. Sedan går jag, eller Stefan :wink: , vidare på Inscriptionfronten.
#1162611
Har nu varit och hämtat ut de V40-lister jag beställt. De visar sig se ut så här:
IMG_1138.JPG
IMG_1138.JPG (1.54 MiB) Visad 612 gånger
Detta är den av de två listerna som skall sitta på vänster sida. Den andra är förstås spegelvänd. Ni kan bortse från ljus- och färgskiftningarna. Dagsljuset kommer från vänster i bild. Det är därför det är lite ljusare och lite blåare på den sidan. Färgen kan betecknas som mörkgrå (större delen) och svart (ränderna i mitten).

Vad som kanske inte framgår så tydligt av bilden är tjockleken. Den är mycket ringa (under en millimeter). Vi pratar alltså i praktiken om en tejp snarare än en list. Det har förstås den fördelen att det sannolikt är lätt att få det hela att sitta som det ska även om inte ytan är helt plan utan lite rundad på den ena eller andra ledden.

I övrigt visar sig utformningen ha två egenskaper som jag inte riktigt hade räknat med. För det första saknas den förhöjda Volvologga (en list på listen) som man kan se på de bilder jag hittat, exempelvis den här:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... t/1041686/

Varför det är så vet jag inte. Möjligen har Volvo ändrat utformningen med tiden och skrotat loggan. Men mot den bakgrunden är det ju lätt att förstå varför det inte finns någon bild på just denna list i Volvos tillbehörskatalog. ;-) Att det som i praktiken erbjuds skulle, som Volvo påstår, vara "[e]tt design- och skyddselement som både skyddar vid in- och urstigning samt gör tröskelområdet mer intressant" samt att det "[g]er tröskelområdet ett sportigt och elegant intryck" känns ju inte helt övertygande med tanke på hur det i praktiken ser ut. Skyddar gör tejpen sannolikt men ... ;-)

Vad jag dessutom inte riktigt räknat med är att bredden är varierande och att tejpen därtill är lite insvängd i ena änden. Bredden är ca 6 cm i den breda änden och ca 5 cm i den smala. Det blir i båda fallen lite väl brett för V70. Men om listen inte varit svängd hade man enkelt kunna lösa det problemet med hjälp av en skärmaskin. Som det nu ser ut blir emellertid även detta knepigt. Om man skall få till en rak och symmetrisk del måste man korta listen från 50-52 cm (beroende på exakt var man mäter) ned till ca 35 cm vilket känns lite kort med tanke på vad som borde vara möjligt att täcka när det nu är en tejp snarare än en list vi i praktiken har att göra med. Då verkar det ju summa summarum vara bättre att göra vad jag ursprungligen funderade på, nämligen att lägga lite vanlig transparent skyddstejp på tröskeln.

Dessa "lister" går alltså i retur. Istället har jag nu beställt de Inscriptionlister som finns för S80 bak. De visar sig kosta 979 kr per styck hos Upplands Motor här i Uppsala. Men vill man vara fin får man lida pin. ;-) Kan troligen hämta ut dem på måndag eller tisdag. Fortsättning följer. ;-)

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]