Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogra96
#1161049
Hej

Fick upp varningslampa för avgasrening och efter en koll med vida står de p140700 igensatt erg ventil. Är det någon som vet om volvo rengör dessa eller bara byter. Nån som vet ungefärligt pris? V70 2012 D3.

Jag kör en hel del stadskörning korta stunder men även en hel del längre körningar 3-5 mil ganska ofta, tycker det är illa att den inte ska hålla längre än 12000mil. Den här Volvon gör mig tokig!
Senast redigerad av 2 rogra96, redigerad totalt 0 gång.
av rogra96
#1161129
Kör inte ni andra korta sträckor med era diesel bilar? Håller dom inte för de? Ingen annan som kör mycket stadskörning med korta körningar? Min far bytte också bil ungefär samtidigt som jag, han till en Opel 2011 något mindre bil men mycket billigare och mindre mil på mätaren. Vi (jag) skämta mycket med honom från början att han skulle ju få bo på verkstan, alla vet ju att Opel inte har någon kvalitet, medans Volvo däremot har de. Jodu...inte ett enda fel har han haft, själv har jag varit på verkstan var tredje månad ungefär! Så att nämna Volvo och kvalitet i samma mening ska man nog tänka sig för innan man gör.
av Kimmen90
#1161223
Jag kör ca 2k mil om året, pendlar landsväg 3.5 mil x2 till/hem jobbet, kör aldrig bilen kortare än så. Hastigheten ligger mellan 70 och 110km/h. Finns även möjlighet att gasa för att "sträcka ut bilen ". Förra året fick jag lite kondens i locket på oljepåfyllningen men iår med en fullt fungerande dieselvärmare har jag inte någon kondens. Hur EGR ser ut vet jag ej.
av andersuw
#1161292
perin skrev:Mycket korta körningar med dieselmotor är väl nästan som att be om verkstadsbesök.
Varför det? Har man självrenande partikelfilter där bilen också varnar om det håller på att bli fullt därför att bilen fått otillräcklig körtid med genomvarm motor är det väl inga problem.
Användarvisningsbild
av perin
#1161363
andersuw skrev:
perin skrev:Mycket korta körningar med dieselmotor är väl nästan som att be om verkstadsbesök.
Varför det? Har man självrenande partikelfilter där bilen också varnar om det håller på att bli fullt därför att bilen fått otillräcklig körtid med genomvarm motor är det väl inga problem.
Efter min högst ovetenskapliga undersökning bland grannar, bekanta, kompisar och annat löst folk. Bland annat en mekare på ett av Sveriges större bilvaruhus som grundat sitt bilval på erfarenheter av det som kommer in till verkstäderna. Så skulle jag också tänka oavsett om det är bilar eller tvättmaskiner.
av andersuw
#1161368
Själv föredrar jag säkrare källor än rykten.
Användarvisningsbild
av perin
#1161409
andersuw skrev:Själv föredrar jag säkrare källor än rykten.
...och själv lyssnar jag hellre på användare än säljare. Oavsett om det är en bil eller tvättmaskin.
av andersuw
#1161422
Det är aldrig fel att lyssna. När man gjort det har man bättre underlag för att avgöra värdet av det som sagts.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]