Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
#1161489
andersuw skrev:Det är aldrig fel att lyssna. När man gjort det har man bättre underlag för att avgöra värdet av det som sagts.
Så sant.
av Mikko80mikko80
#1161561
Jag hade samma felkod för något år sedan. Volvo bytte egr ventil till en ny men felkoden kom tillbaka, det var turbotrycksgivare som spökade. De gav samma felkod p1407. Efter byte av turbotrycksgivare försvann felkoden.
av rogra96
#1161712
Mikko80mikko80 skrev:Jag hade samma felkod för något år sedan. Volvo bytte egr ventil till en ny men felkoden kom tillbaka, det var turbotrycksgivare som spökade. De gav samma felkod p1407. Efter byte av turbotrycksgivare försvann felkoden.
Ja, de känns som om detta skulle kunna vara något sånt också, tycker inte egr ventilen borde vara igensatt. Kommer du ihåg om det var dyrt/svårt att byta turbotryckgivaren? Tänkte om man skulle chans byta den. Har inte fått tid hos volvo först på måndag.
av rogra96
#1163474
jaha, då har den varit på felsökning på volvo och det visade sig att det inte var något fel! Felkoden var inte aktiv och då klara dom inte av att felsöka något. Förklaring var att de kunde bli så ibland att den fick felaktiga/konstiga värden en gång bara och då var det inget fel :) Jag blir så less, så nu ska jag åka runt och vänta tills det blir fel igen, och förmodligt då på något ställe som ställer till riktigt stora problem för mig! Inte nöjd.
av andersuw
#1163518
Intermittenta fel förekommer tyvärr och det faktum att de är trassliga är inte så mycket att göra åt och inte heller någons fel. Visst kunde verkstaden i det här fallet ha plockat loss EGR-ventilen för inspektion eller rentav bytt ut den. Men båda åtgärderna kostar en slant och den kostnaden är förstås onödig om felkoden i själva verket var falskt alarm. Och vi som är bekanta med hur felkodssystemen funkar i praktiken är i hög grad medvetna om att sådana förekommer. Läser man ut en bil som inte rensats på felkoder på ett tag är det mer regel än undantag att där finns en hoper inaktiva koder som det visar sig att man inte behöver bry sig om. Alltså tycker jag både verkstaden och du gör rätt i att ta det med ro och se om felkoden återkommer med viss regelbundenhet innan ni gör något mer.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...