- mån 03 apr 2017, 21:00
#1163518
Intermittenta fel förekommer tyvärr och det faktum att de är trassliga är inte så mycket att göra åt och inte heller någons fel. Visst kunde verkstaden i det här fallet ha plockat loss EGR-ventilen för inspektion eller rentav bytt ut den. Men båda åtgärderna kostar en slant och den kostnaden är förstås onödig om felkoden i själva verket var falskt alarm. Och vi som är bekanta med hur felkodssystemen funkar i praktiken är i hög grad medvetna om att sådana förekommer. Läser man ut en bil som inte rensats på felkoder på ett tag är det mer regel än undantag att där finns en hoper inaktiva koder som det visar sig att man inte behöver bry sig om. Alltså tycker jag både verkstaden och du gör rätt i att ta det med ro och se om felkoden återkommer med viss regelbundenhet innan ni gör något mer.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut