Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1161281
least skrev:Det är inte svårt att byta skivor och belägg, men se till att ha rätt verktyg hemma innan du börjar. Du kommer även att behöva rostlösare och en mindre handslägga. Se till att skrapa bort rost och smuts från alla skruvhuvuden innan du börjar att kämpa loss dem. Gör du inte detta är risken stor att du råkar rund-dra ett skruvhuvud.

Om du beställer icke-orginal skivor kommer du behöva komplettera med nya flänsskruvar. De följer endast med om du köper från Volvo.
Flänsskruvarna, de som håller fast bromsokshållaren ? Borde gå att återanvända de

Jag har bytt bromsar tidigare, fast då på en Saab 900 för ett antal år sedan.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1161285
Har bilen gått ungefär 12000 mil som det står i signaturen? Varför behöver det bytas skivor då?
Jag fick byta mina främre belägg första gången efter 17000 mil, men skivorna ser fortfarande bra ut. Håller nog en omgång belägg till.
av mortimer
#1161294
apersson850 skrev:Har bilen gått ungefär 12000 mil som det står i signaturen? Varför behöver det bytas skivor då?
Jag fick byta mina främre belägg första gången efter 17000 mil, men skivorna ser fortfarande bra ut. Håller nog en omgång belägg till.
Japp, t.om lite längre än så. Ingen större kostnad att byta även skivorna när jag ändå är där och rotar. Vill ha fräscha grejer där med tanke på två relativt nyfödda småbarn ett par år framöver som åker med också.
Besiktningsmannen anmärkte på bromsarna bak i aug, beläggen var det inte mycket kvar på men fram var ännu sämre såg jag.

Nåväl, jag är nöjd med svaren jag fått härinne. Tackar alla
av least
#1161303
Flänsskruvar. Ja, du behöver bara nya om de gamla är trasiga. Men, du vet inte att de är hela innan du har fått av dem från bilen... Därför köper man hem två stycken i reserv.
av Knota
#1161317
Precis, min bil hade gått 18400mil när jag köpte den, och det satt nya skivor o klossar runt om.
Vid första hjulskiftet upptäckte jag att 2 flänsskruvar var avdragna.
Skruvarna är väl M10X1,5 eller nå't. En del har verkligen känsla när dom skruvar! :)
av oldtimersmc
#1161937
mortimer skrev:
apersson850 skrev:Har bilen gått ungefär 12000 mil som det står i signaturen? Varför behöver det bytas skivor då?
Jag fick byta mina främre belägg första gången efter 17000 mil, men skivorna ser fortfarande bra ut. Håller nog en omgång belägg till.
Japp, t.om lite längre än så. Ingen större kostnad att byta även skivorna när jag ändå är där och rotar. Vill ha fräscha grejer där med tanke på två relativt nyfödda småbarn ett par år framöver som åker med också.
Besiktningsmannen anmärkte på bromsarna bak i aug, beläggen var det inte mycket kvar på men fram var ännu sämre såg jag.

Nåväl, jag är nöjd med svaren jag fått härinne. Tackar alla

Att byta friska skivor till nya är som att laga ngt som inte är trasigt. if it is not broke do not fix it...
Eller som att åka och tanka när tankmätaren står på 90%
av least
#1161954
Helt rätt, byt inte skivor om de är i bra skick. Kan du avgöra om de är i bra skick?
av mortimer
#1161958
least skrev:Helt rätt, byt inte skivor om de är i bra skick. Kan du avgöra om de är i bra skick?
Japp, det kan jag. Och det är läge för byte.
Jag tackar som sagt för alla svar
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]