Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
#1160761
Jag märkte i dag att när jag stog på tomgång då började den rycka litte på tomgång när jag står stilla.
Aså tomgången går upp och ner litte några sekunder sen går det bra ett tag sen börjar det igen när det står på tomgång.
Kollade felkoderna och den var en på ECM-P201561 Inloppskanal lägesgivare/kontakt krets inom/utanför gränsvärden (bank 1). Algoritmfel. Felaktig beräkning
Kan den göra så den går konstigt på tomgång?
av Xanthopteryx
#1160794
o0kungen0o skrev:Jag märkte i dag att när jag stog på tomgång då började den rycka litte på tomgång när jag står stilla.
Aså tomgången går upp och ner litte några sekunder sen går det bra ett tag sen börjar det igen när det står på tomgång.
Kollade felkoderna och den var en på ECM-P201561 Inloppskanal lägesgivare/kontakt krets inom/utanför gränsvärden (bank 1). Algoritmfel. Felaktig beräkning
Kan den göra så den går konstigt på tomgång?
Säkerligen. Givare som spökar kan ge allehanda mysko fel.

Här är en tråd. Vet inte om det hjälper men läs sista inlägget
http://www.bba-reman.com/forums/Topic135089.aspx
av oldtimersmc
#1161620
Inte AC:n som jobbar? ger upp o nedgång i varvtal när magneten slår till driften av AC.
av o0kungen0o
#1161659
Det är nästan som nån spridare jävlas. Men det är bara i bland när den är värm. Så att allen från virvelspjälet var av. Kan man fixa det på nån bra lösning?
av Cox
#1162014
Yes ! Det är skit enkelt, om den gamla armen inte är helt trasig så gör så här.
1: Ta loss armen, sedan slipar du av lite från armen där den skall fästa mot spjället.
2: Gör rent med tex rödsprit.
3: Leta reda på en 8 mm plastplugg kapa till en bit från den.
4: Sätt tillbaka armen,ta superlim och klicka i på pluggen och tryck dit den KLART kostnad några tior

Har gjort detta själv på min bil och det har hållit 1 år nu
av Grogger
#1384110
Hej
Gammal tråd men alltid hjälper det kanske någon.
Jag hade samma felkod och en till, ojämn tomgång o h rykte även vid färd på tex motorväg då och då .
P018300
V70 2.4 D 2008 enkelt fixat, ”röret” som går från luftburken nöter emot kablarna, fabrikationsmiss? Vad vet jag, mina kablar var nötta ner till metallen i kablarna. Bytte ut kablarna med krympslang, och eltejp, och nu inga bekymmer.😁

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]