Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoyalKort
#1160679
Tja tycker att min s80 från 07 har alldeles för mycket vägbuller. Tycker att man hör däcken för mycket, och alldeles för mycket vind ljud.
Min kompis som kör en BMW 5 serie från 06 kan man viska till varandra.. så bra är den.

Så nu är frågan.. är det någon isolering som har gett sig eller är det helt normalt?

* Har taklucka
* 19 tums fälgar (16 tums dubbfria michellin, under vintern. forf mycket däckljud)
*
Användarvisningsbild
av snepo
#1160706
RoyalKort skrev:Tja tycker att min s80 från 07 har alldeles för mycket vägbuller. Tycker att man hör däcken för mycket, och alldeles för mycket vind ljud.
Min kompis som kör en BMW 5 serie från 06 kan man viska till varandra.. så bra är den.

Så nu är frågan.. är det någon isolering som har gett sig eller är det helt normalt?

* Har taklucka
* 19 tums fälgar (16 tums dubbfria michellin, under vintern. forf mycket däckljud)
*
Tyvärr är det lite så numera. Motorn hörs inte längre men däck och vind. Åker MB själv,hör lite däckljud vid högre hastigheter. Mer än med vinterhjulen. Kör 245/40-18 sommar. 16 tum på vinter.
#1160780
Sålde rätt nyligen min S80 och den bilen är nog en av dem bästa bilarna jag ägt sett till körkomfort! Roligt med V8an och en riktig lyxkryssare! Ångrar mig lite att jag sålde den bilen faktiskt....var en fin bil och inte många kunde tro eller ens tänka sig att den var över 10 år gammal när dem fick gissa!

Men som snepo så har även jag gått över till Mercedes och en ännu brutalare motor på 6,2 L! :-O) :lol: 8) :-)))))

Jag hade 19'' sommarfälgar på S80n, 245/35 däck och även då var vägbullret OK! Under vintern hade jag 17'' och 225/50 dubbfritt och då var det som att åka på moln och väldigt tyst!!!!
#1160809
Har en S80 2007, första årsmodellen av nya karossen. Jag håller med, jag känner man blir ganska spak av att köra långt i landsvägsfart och uppåt. Körde en kompis S60 -04 samma 30 mil jag brukar köra nu och då och det kändes som man inte behövde skruva upp stereon lika högt för att överrösta bullret.

Min enda observation är att när jag var och mekade i förardörren så hade vad jag antar var ljudisolering på insidan av plåten lossnat och låg i botten av dörren som en halvhård klump. Dörrarna på min bil låter ganska skoda-plåtigt jämfört med andra P3:or så jag antar det kan ha någonting med det att göra, men jag tror inte jag orkar demontera fönsterhissar och gorma på alla fyra dörrarna. Möjligtvis om man kan isolera mellan innerdörrsidan och plåten bara...
#1160825
Tänkte göra exakt samma sak dom dig Schmoyoho.
Tycker att det är alldeles för dåligt ljudisolering. Kan till och med höra bilarna som åker förbi..

Har ju demonterat alla fyra dörrar för att lägga led ljus på handtagen med de har knappats något med ljudisoleringen att göra.
#1160891
Dörrsidan är en sak, den är inte så knepig att pyssla med. Det jag tänkte på är utrymmet mellan inre och yttre plåten. På insidan av den yttre plåten tror jag det ska sitta någon sorts ljudabsorberande historia men inget jag hittat något om i VIDA, dvs som tecken på att det sitter från fabrik typ. Ska man in dit så måste man bort med låskista, fönsterhissenmekanismen och en massa annat, rätt så bökigt.

Har laminerade rutor i min vilket sägs ska göra gott för vägljudet och 225/50-17 på vintern. Dubbdäck må vara men 245/45-18 på sommaren vilket jag antar inte räknas till att vara särskilt låg profil.
#1160915
Schmoyoho skrev:Har en S80 2007, första årsmodellen av nya karossen. Jag håller med, jag känner man blir ganska spak av att köra långt i landsvägsfart och uppåt. Körde en kompis S60 -04 samma 30 mil jag brukar köra nu och då och det kändes som man inte behövde skruva upp stereon lika högt för att överrösta bullret.

Tycker det är förvånande att du upplever din S80 -07 som bullrigare än en S60 från föregående bilgeneration. Min V70 D4 -15 bullrar ju mindre än min V70 T5 -02. Det är kanske ingen jätteskillnad men den finns där. Sedan tycker jag båda bilarna går rätt tyst och ingen av dem stör mig nämnvärt vid långkörning. Båda har för övrigt laminerade rutor, runtom på MY -15 och på sidodörrarna på MY -02, vilket troligen hjälper en del.
#1161013
andersuw skrev:Tycker det är förvånande att du upplever din S80 -07 som bullrigare än en S60 från föregående bilgeneration. Min V70 D4 -15 bullrar ju mindre än min V70 T5 -02. Det är kanske ingen jätteskillnad men den finns där. Sedan tycker jag båda bilarna går rätt tyst och ingen av dem stör mig nämnvärt vid långkörning. Båda har för övrigt laminerade rutor, runtom på MY -15 och på sidodörrarna på MY -02, vilket troligen hjälper en del.
Jag har iofs 225/50-17 hakka 8 medan min kompis med sin S60 har typ 195/XX-15 (typ ballongdäck) och av hans syn på bilägande i övrigt att döma gissningsvis billigare däck (om det då gör från eller till för ljudet vet jag inte, minns att någon jämförde hakka 8 med att ha trasiga hjullager)

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]