Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av haggen
#1160509
Sedan länge har jag retat mig på de överdimensionerade hjulhusen, så nu gjorde jag slag i saken och satte på 225/55 R17 däck.
Givetvis mätte jag både före och efter och det är ett par cm luft i alla lägen.
Jag har haft dom på i tio dagar och inget problem har märkts. Bilen har även varit på besiktning häromdagen.
En fördel är att nu går hastighetsmätaren exakt. Sätter jag cruisen på 100 så går bilen i 100,0 km/h
Grannen kom förbi igår och frågade om jag köpt ny bil. Jag har haft samma bil i drygt sex år, så jag tolkar det som att det blir snyggare att fylla ut hjulhusen.

Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
#1160511
Helt rätt att ta lite mer profil. Oftast är det inga problem. 5% är inte mycket men det gör ändå en del. Sen som sagt att hastighetsmätaren visar mer rätt eller till och med rätt är också bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1160539
Vad hade du innan?

Jag har 235/55 17 på min bil, men det är ju en XC70, så den ska ju ha överdimensionerade hjulhus, "terrängbil" som den är.
av andersuw
#1160586
Den närmaste normala dimensionen för V70 är 225/50 R17, vilket är vad jag själv kör på sommartid, med samma tjusiga fälgar för övrigt. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av haggen
#1160680
Japp 225/50 R17 satt på bilen då den rullade ut från fabriken

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]