Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1161383
Istället för att välja en bil som gått precis under 14000, välj en som gått några mil till. Kamremmen ska bytas vid 14000 mil och det är relativt dyrt. Skillnaden i skick mellan en bil som gått 13000 mil och 15000 lär vara mycket liten.
av andersuw
#1161437
Å andra sidan går maskinskadeförsäkringen ut vid 15000, i alla fall hos Volvia.
av Rådlös
#1162091
Jag vårstädade bilen i dag. Dammsög och gned en del med fuktig trasa. Jag insåg då att ha barn eller barnbarn i bilen kan ge extra slitage. Det kommer in rätt mycket grus och sand. Och sidopaneler och säten blir smutsfläckade. Tack och lov så har Volvo formgjutna golvmattor numera, dom som man snäpper fast över ett par "ploppar" som sticker upp. Där stannar mycket grus. I äldre tider hade man bara dessa våffelmönstrade gummimattor. Men dom hade begränsad livslängd. Dom formgjutna mattorna har detaljnummer, så det går säkert att köpa nya om det skulle behövas.

Om du är spekulant på en bil, försök att luska ut om bilen har funnits i en småbarnsfamilj tidigare. Om det är så, var då lite extra noga att kolla under mattor och på säten. Om det ligger mycket sand och damm så kan det skvallra om att sådan skötsel inte har varit prioriterad.
av Madelaine
#1164530
Har lite fler funderingar. Skiljer sig kamremsbytet från en 2013 till en 2014? Hörde att den ska bytas vid 14000mil på 2013 och 24000mil på 2014?
Är service intervallerna 2000 mil eller 3000 mil?

Efter kamremsbytet på en 2013 vid 14000mil, hur dyra är resterande servicar? Kollar på en 2013 nu som gått 14500 och kamremmen är precis bytt vid service samt vattenpump.
av Lövet
#1164536
Nej 24000 mil är det på den tidigare varianten med 109hk. Den vill du inte ha ändå eftersom partikelfiltret krävde mera service.

2013 och 2014 är ingen skillnad vad gäller kamremmen. Tycker det är helt rätt att välja en där det precis är bytt. Efterföljande servicar i nästa 14.000 mil är då bara "vanliga" servicar så att säga.
av Madelaine
#1164571
Det här är tydligen en modell från 2012. Det står Drive på bagageluckan men det borde vara en vanlig D2 fast det står drive på bagageluckan. Den är väl identiskt med de övriga D2:orna?

Bild
av Lövet
#1164595
Så länge det är 115hk är det rätt bil i de avseendena.
Användarvisningsbild
av snepo
#1164615
Lövet skrev:Så länge det är 115hk är det rätt bil i de avseendena.
115 hk i en V70? Hur går det?. Måste vara väldigt trött. Har aldrig kört med den motorn. Men några v70/s80 med 140hk bensin. Tyckte de var trötta. Visst det är diesel med vrid från låga varv,men 115hk. Jag vill gärna ha mycket hk i mina bilar. Fast alla är vi olika. Undrade mest om det är extremt segt,eller märker man inget vid normal körning?
av Knota
#1164632
Jag har kört 2 olika V70 med liten motor som hyrbil/ar. Ja , dom är trötta och manuell med S/S är inte kul alls.
Omkörningar måste planeras väldigt noggrant.
MEN, man kommer dit man ska relativt billigt, och karossen är lika säker som andra V70.
Så det är som vanligt en prioriteringsfråga.
av Lövet
#1164651
snepo skrev:
Lövet skrev:Så länge det är 115hk är det rätt bil i de avseendena.
115 hk i en V70? Hur går det?. Måste vara väldigt trött. Har aldrig kört med den motorn. Men några v70/s80 med 140hk bensin. Tyckte de var trötta. Visst det är diesel med vrid från låga varv,men 115hk. Jag vill gärna ha mycket hk i mina bilar. Fast alla är vi olika. Undrade mest om det är extremt segt,eller märker man inget vid normal körning?
Vid vanlig körning känns de piggare än 140hk 5-cyl bensin. Enda gången 140hk bensinaren är snabbare är nära maxvarv.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]