Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Madelaine
#1159883
Jag ska köpa en ny bil. Jag har bestämt mig för en V70 D2.
Efter att ha kollat marknaden idag så brukar normalpriset för en D2:a som gått ca 9.000-12.000 mil ligga på runt 159.000 kr. Har även kollat lite på bilar som gått längre, för att få ner priset lite. Har då hittat några som gått ca 18.000 mil och ligger ute för ca 139.000 kr.

Vad skulle ni rekommendera? Är det bättre att betala lite högre pris för att få en som gått 9.000-12.000 mil eller är 18.000 mil inte mycket på en Volvo?
Vad bör jag tänka på om jag köper en bil som gått lite längre? Om jag ändå köper en bil för dom här summorna, som är ganska mycket för mig, då vill jag ju att den ska fungera felfritt ett bra tag framöver.
av Kimmen90
#1159886
Vad jag förstått genom detta forum skall du leta efter en 2012 modell eller senare pga partikelfiltret inte byts vid service.

Vid de milen kan det även vara tid för byte av bromsar, skivor och belägg. Främre länkarmsbussning bak bör du kika på.

Mins inte vilken intervall kamrem ligger på, 18k? Isf se till att den är bytt.
Se till att centrallås fungerar tillfredsställande, service är skött.
Har bilen delbart drag, kolla låsmekanismen.
av andersuw
#1159976
Madelaine skrev:Vad bör jag tänka på om jag köper en bil som gått lite längre? Om jag ändå köper en bil för dom här summorna, som är ganska mycket för mig, då vill jag ju att den ska fungera felfritt ett bra tag framöver.
Oavsett om du väljer en som gått ca 10000 mil eller en som gått det dubbla är det en illusion att tro att bilen kommer att fungera felfritt ett bra tag framöver. Även om du hittar ett välskött exemplar kommer det att finnas reparationsbehov, varav en del direkt och en del lite senare. En del av det behov som finns direkt kan kanske gå på begagnatgarantin om du köper av en handlare men en del kanske inte gör det. Så räkna med reparationskostnader i din budget. Att köra begagnat blir ändå vanligen billigare än att köra nytt eftersom värdeminskningen blir mycket lägre. Man får dock samtidigt räkna med att underhållskostnaderna blir högre.

Beträffande miltal och ålder kan det vara en fördel om du väljer en bil som gått mindre än 15000 mil och är yngre än åtta år. Då har du maskinskadeförsäkring fram till den gränsen åtminstone hos vissa bolag (t.ex. Volvia) förutsatt att det finns dokumentation på att bilen är fackmannamässigt servad enligt anvisningarna. Om det dyker upp något allvarligt och dyrbart fel på bilen kommer du väsentligt billigare undan om maskinskadeförsäkring finns.
av berrabus
#1159989
Madelaine skrev:Jag ska köpa en ny bil. Jag har bestämt mig för en V70 D2.
Efter att ha kollat marknaden idag så brukar normalpriset för en D2:a som gått ca 9.000-12.000 mil ligga på runt 159.000 kr. Har även kollat lite på bilar som gått längre, för att få ner priset lite. Har då hittat några som gått ca 18.000 mil och ligger ute för ca 139.000 kr.
Ha med det i tankarna att det finns ett par stycken D2 -13 och -14 som annonseras ut i omgångar där säljaren har skruvat mätaren.
Mätaren står på ca 10.000 mil men de har gått betydligt längre än så eftersom de är fd taxi och begärt pris är ganska bra om de hade gått 10.000 men alldeles för högt med tanke på verklig körsträck.

När du hittar ett objekt som du tycker verkar bra, kolla upp historiken noggrant på den.
av Knota
#1160067
Varningstecken om du inte får veta bilnumret.
Utan numret så är det omöjligt att se historiken i förväg, och då blir det lätt att "ja den ser ju bra ut".
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1160857
Jag är svag för Ocean Race. Det borde följa med ett par fina 18" sommarhjul till den (= ganska dyrt o byta däck) ser inget om det i annonsen

Hör med handlarna vilka som kan tänkas skicka med lite extra garanti osv...

D2 Automat är det viktigt med att oljan bytts i automaten - tror det va 8000 mil - någon som kommer ihåg exakt?

Kan vara ide att inte köra den längre än du har maskinskadegaranti, som någon skrev.
av Mwi
#1160939
Den från 2013 känns tveksam, den skall vara nyservad och fotot på serviceboken visar att senaste servicen var gjord 2014-05-28 vid 3899 mil och nu har bilen gått över 10,000 mil enligt mätaren. Fälgarna på bilden tror jag Volvo slutade med 2010 och förarstolen brukar inte vara så sliten efter 10,000 mil, så den bilen är det varning för utöver att det är en gammal hyrbil.
av Madelaine
#1160944
Mwi skrev:Den från 2013 känns tveksam, den skall vara nyservad och fotot på serviceboken visar att senaste servicen var gjord 2014-05-28 vid 3899 mil och nu har bilen gått över 10,000 mil enligt mätaren. Fälgarna på bilden tror jag Volvo slutade med 2010 och förarstolen brukar inte vara så sliten efter 10,000 mil, så den bilen är det varning för utöver att det är en gammal hyrbil.
Enligt säljaren på Riddermark ska den vara servad på 1925, 3899, 6864 och 10460 mil.
Dock konstigt att dom lägger ut en bild på serviceboken som inte är fullständig. Det där med fälgarna visste jag inte. Men håller med om att det är konstigt att det sitter äldre fälgar på den.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]