Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
#1161496
Oj! verkar vara väldigt varierande om hur länge dem håller. Jag tycker bilen börjar bli lite mjuk bak därav fundering kring byte bak, har precis bytt fram pga fjäderbenslagringen var dålig så bytte fjäderbenen samtidigt.

Bilen i sig har gått 16000 så inte så fasligt långt. Men klart det sätter sina spår! :)
av andersuw
#1161505
Om en Nivomat håller på att ge upp märks det vanligen direkt redan när bilen står still. I motsats till en vanlig dämpare bär en Nivomat en del av bilens vikt och gör så även i olastat skick (även om den bär mer vid körning med tung last). Så när de går sönder sjunker bilen vanligen ner lite där bak, ibland bara på ena sidan. Men nu vet du väl inte än om det är Nivomater på din bil eller inte. Och oavsett vilket syns det nästan alltid genom synligt oljeläckage om en dämpare håller på att ge upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1162007
Fjäderbenen bytte jag efter 38000 mil på min 854. Men då var det inte mycket med dem, det ska erkännas. Fjäderbenslagringarna gick också då, samt drivaxlar och en rattaxelled. Det var byta eller skrota som gällde då.
av andersuw
#1162132
Nästan 40000 mil på samma stötdämpare är ju allt annat än illa tycker jag även om de 50000 mil du fick på dina Nivomater är ännu bättre. De enda stötdämpare jag varit tvungen att byta på någon av mina bilar var de som sitter fram på min V70 -02. De höll drygt 20000 mil och jag lyfte inte på ögonbrynen när bilprovningen i det läget påpekade att det nog var dags att byta (fast utan att ännu ge mig någon anmärkning). Lagringen var också bytesmogen vid det laget. Flertalet av mina andra bilar har dock inte uppnått några anmärkningsvärt höga körsträckor i min ägo, i alla fall med moderna mått mätt. 855an hade dock gått ca 25000 mil när jag sålde den utan att ha behövt byta dämpare vare sig fram eller bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1162296
40.000 mil på dämpare, hur fasiken kan det funka. även om det är täta och fina så brukar ju dämpningen efter så många mil vara i klass med en utsliten cykelpump och väghållningen på nivå med en gungstol.

Har bytt ett antal dämpare som har rullat så långt och då har det ju varit som man gått från en Hammock till en F1-bil.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1162327
Jag hade Nivomat på en Saab 9-5 kombi. De dämparna var fullt funktionsdugliga och fina efter 25 000 mil, till skillnad från vanliga dämpare som brukade ta slut innan 10 000 mil på 9-5:orna. Nivomatdämpare är rejält tåliga.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1162363
Jo, jag funderade på om jag skulle ge upp den bilen när den första dämparen fram började läcka. Men sen körde jag ett tag till innan jag bytte båda. Men inte var de som de skulle då, inte, efter 40000 mil. Dessutom var rattaxeln glapp som en gammal Ferguson, drivaxlarna väsnades etc. Så nog var den använd när jag bestämde mig för att köra ett tag till.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1163312
Jag tänkte på den här tråden igår. Körde fyra mil med tom kärra bakom, lastade på ett ton ved ungefär och började köra tillbaka igen. I de första guppen tänkte jag just på hur bilen gungade till, men efter en kilometer var det lika stabilt som det brukar igen. Då hade nivåregleringen hunnit med och höja trycket. Visst kostar det pengar, men det är det värt.
av euroman
#1167551
Har bytt till sommardäck nu och såg att det var stötdämpare utan bälgar på alltså vanliga stötdämpare.

Men när man slår upp bilen hos volvo står det att den har nivomat men et är inte det som sitter på bilen :S

Vet att när jag hade min v50 T5 stog det hos volvo att den var awd men jag hade ingen awd på den.

Varför kan det bli såhär? :)
av andersuw
#1167555
Troligen har någon bytt till vanliga dämpare därför att en eller båda Nivomaterna gett upp och ägaren tyckte det var för dyrt att sätta dit nya. I så fall skulle det faktum att du upplever din bakvagn som lite mjuk kunna bero på att vederbörande inte haft förstånd att då också byta till andra fjädrar bak. Bilar med Nivomater har mjukare fjädrar bak eftersom dämparen i det fallet bär upp en del av vikten och gör så även när bilen är olastad. Tyvärr är det inte alls enkelt att se på fjädern om den är avsedd för Nivomater eller vanliga dämpare. I bästa fall kan det sitta någon färgmärkning på fjädern med vars hjälp en erfaren Volvoverkare kan se vad den är avsedd för. Kanske kan det också gå att avgöra genom att mäta tjockleken på fjäderstålet. Men ingendera är självklart. Ytterligare ett sätt kan vara att försöka se eller mäta om bakvagnen ligger lägre på din bil än på andra, vilket den borde göra om det sitter fjädrar för Nivomater tillsammans med standarddämpare bak.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]