Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1180817
har idag haft inne min v70-16 D4 Classic på 4000 mil service
påpekade till teknikern att bilen är lite små ryckig, ibland känns det som det ska dö

han sa att det är ett problem som kommit efter uppdatering på mjukvaran
just nu så hade dom inne 3 st bilar med samma problem men ingen lösning på felet
han skulle göra en felanmälan på detta då verkar som många bilar har det problem
#1180962
ateam1234 skrev:har idag haft inne min v70-16 D4 Classic på 4000 mil service
påpekade till teknikern att bilen är lite små ryckig, ibland känns det som det ska dö

han sa att det är ett problem som kommit efter uppdatering på mjukvaran
just nu så hade dom inne 3 st bilar med samma problem men ingen lösning på felet
han skulle göra en felanmälan på detta då verkar som många bilar har det problem
Skumt.. Hade min inne på verkstad i måndags (V70 D4 Classic - 16), för felsökning. Har tidigare gjort adaption på växellådan utan resultat. Nu uppdaterade man "allt" enligt serviceteknikern och ryckningarna är numera borta. Vet tyvärr inte exakt vad eller vilka versioner som uppdaterades. Han kunde inte svara på det.

Men det känns ju konstigt att för vissa exemplar löser det sig med ny mjukvara medan för andra exemplar blir det värre med, förmodligen, samma mjukvara?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1180963
Mjukvaruuppdateringar kan gå fel, versioner av komponenter kan vara olika, ordningen kan ha betydelse.. Finns tyvärr hur många anledningar som helst till att samma mjukvara till två "identiska" bilar kan ge helt olika resultat.
#1189455
Kör en XC70 med VEA och automat med 3000 mil på mätaren, känner mig extremt besviken på att den rycker. Jag har lämnat in bilen två gånger för problemet med ryckningar. De sker endast i stadstrafik,ca 40-50km/t. Oftast rycker bilen till i rondeller och vid enstaka tillfällen vid trafikljus. Spelar ingen roll om man har kört en längre stund eller nyss börjat köra. Igår ryckte den dock mer än någon gång tidigare, 4 ryck på på rad vid trafikljus med ca 2 sekunders intervall. :oops: Har fått tid på verkstad till veckan och jag hoppas verkligen att de kan lösa problemet. Jag hade tänkt behålla bilen i många år till men som det känns just nu vill jag bara be Volvo ta tillbaka bilfanskapet.
#1193546
ateam1234 skrev:mitt ryckiga ska tydligen bero på att ventilerna i motorn krånglar....
ska in den 5/9 för "justering" som dom så fint kallar det...
Återkom gärna sen vad de gjort när bilen är klar
#1193586
I min värld så ska det märkas i ALLA lägen på en motor som har problem med topp/ventiler/taskig kompression. Den ska inte gå ok för att sedan rycka i några situationer. Nä jag köper inte det alls. Men det blir spännande att se om jag är ute och cyklar här....

Min MY16 VEA automat har inga hyss alls för sig *peppar, peppar* förutom cirka fem tillfällen på de knappa 1000 mil jag har kört med den. I samtliga fall har det varit små ryck under nedväxling sakta rullandes in mot rondeller. Inget dramatiskt, men märkbart. I något fall har den också tvekat och haft svårt att välja växel ut ur rondeller.

En annan intressant sak är att jag kan svära på att lådan har börjat växla annorlunda successivt i min ägo. Jag köpte bilen cirka 600 mil efter senaste servicen. Lådan ska väl inte anpassa sig så länge efter den nya mjukvara som jag utgår från tankades ned vid servicen? I början, visst, men efter 1000 mil? Skillnaden är att lådan ligger kvar på högre växlar i låg fart, t.ex. när man ska ut ur rondeller så växlar den mer sällan ner när man trycker på, utan drar på en högre växel. I mina ögon mer positivt. Den har också börjat kräva mer av min högerfot för att växla ned vid omkörningar på landsväg, om jag trycker ned från 1300 varv t.ex. så växlar den sällan ned vilket den nästan alltid gjorde tidigare. Eller är det så att jag håller på att vänja mig vid drivlinan och mest bara inbillar mig dessa skillnader?
#1194073
Leafs skrev:I min värld så ska det märkas i ALLA lägen på en motor som har problem med topp/ventiler/taskig kompression. Den ska inte gå ok för att sedan rycka i några situationer. Nä jag köper inte det alls. Men det blir spännande att se om jag är ute och cyklar här....

Min MY16 VEA automat har inga hyss alls för sig *peppar, peppar* förutom cirka fem tillfällen på de knappa 1000 mil jag har kört med den. I samtliga fall har det varit små ryck under nedväxling sakta rullandes in mot rondeller. Inget dramatiskt, men märkbart. I något fall har den också tvekat och haft svårt att välja växel ut ur rondeller.

En annan intressant sak är att jag kan svära på att lådan har börjat växla annorlunda successivt i min ägo. Jag köpte bilen cirka 600 mil efter senaste servicen. Lådan ska väl inte anpassa sig så länge efter den nya mjukvara som jag utgår från tankades ned vid servicen? I början, visst, men efter 1000 mil? Skillnaden är att lådan ligger kvar på högre växlar i låg fart, t.ex. när man ska ut ur rondeller så växlar den mer sällan ner när man trycker på, utan drar på en högre växel. I mina ögon mer positivt. Den har också börjat kräva mer av min högerfot för att växla ned vid omkörningar på landsväg, om jag trycker ned från 1300 varv t.ex. så växlar den sällan ned vilket den nästan alltid gjorde tidigare. Eller är det så att jag håller på att vänja mig vid drivlinan och mest bara inbillar mig dessa skillnader?
Jag tror inte heller det är motorelaterat. Snarare problem med mjukvaran till lådan.

Intressant att du har ryckningar men så pass sällan. Jag hade in min på verkstad för 4:e gången pga ryckningar och min rycker varje dag. Blev faktiskt lite trött på verkstaden efter det sista besöket. Mekanikern hade chattat med en expert hos Volvo centralt och beskriver problemet som hårda växlingar. Min uppfattning är att lådan växlar ner för att snabbt växla upp igen. Själva växlingen är helt ok enligt min uppfattning.

Jag tror det är inbillning :D men jag har förstått det som att mjukvaran ska anpassa växlingar efter visst slitage utifrån mätdata.
#1194119
Leafs skrev:Min MY16 VEA automat har inga hyss alls för sig *peppar, peppar* förutom cirka fem tillfällen på de knappa 1000 mil jag har kört med den. I samtliga fall har det varit små ryck under nedväxling sakta rullandes in mot rondeller. Inget dramatiskt, men märkbart.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg har även jag kunna märka hårda nedväxlingar vid enstaka tillfällen (säg var 100:e mil eller så i genomsnitt) i just den typ av situation du beskriver (sakta rullande med uppsläppt gaspedal). Men även detta verkar nu ha försvunnit (peppar, peppar). Har kört runt 700 mil med min V70 D4 -15 VEA automat nu i sommar och kan inte erinra mig en enda dålig växling under den sträckan.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]