Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1161899
Det må vara nästan nya bilar men är det någon som bytt olja i växellådan? Dålig olja kan ju ge allehanda märkliga växlingsfenomen.
Finns ju inget som garanterar att det inte råkat varandra en dålig batch olja man använt sig av under tillverkningen.
#1162465
Jämfört med min VW Golf GTI med DSG-låda så är min nuvarande som ett tröskverk vid dom lägre växlarna. Den "hoppar" in i växlarna från 1-3 typ.
#1162495
Det är lite märkligt att beteendet hos den åttaväxlade lådan får så varierande omdömen när det gäller detta med ryckighet. Det gäller inte bara här på forumet utan också i diverse tester i media. Ibland klagas det på ryckighet och ibland får lådan enbart beröm för sina mjuka växlingar. Att det skulle bero på en batch med dålig olja har jag svårt att tro. Då hade nog det upptäckts vid det här laget och de berörda bilarna återkallats för oljebyte. Men adaptionsproblem, mjukvaruproblem eller möjligen tillverkningsvariationer i hårdvaran kan kanske inte uteslutas.
#1179152
Jag har samma problem med min v70 d4 automat 2016/
har gått ca 4700mil och är inne för 3:dje gången de har konstaterat att det är dåligt komp iallafall på första cylindern,
inga felkoder har uppkommit någongång och det kvittar vilket läge man har intryckt ekonomi eller inte
de flesta gånger det kändes var på låga varv(under 1500)och försiktig ökning av vartal exempelvis
farthållaren på 70km öka ca 5-10km ryckte mot slutet räckte det att sakta in från 110km till 95 och sedan gasa upp till 110 igen ryckte mycket,
Nu är den på verkstad så vi får väl se vad det blir av det :?:
#1179254
iAnders skrev:Jag har samma problem med min v70 d4 automat 2016/
har gått ca 4700mil och är inne för 3:dje gången de har konstaterat att det är dåligt komp iallafall på första cylindern,
inga felkoder har uppkommit någongång och det kvittar vilket läge man har intryckt ekonomi eller inte
de flesta gånger det kändes var på låga varv(under 1500)och försiktig ökning av vartal exempelvis
farthållaren på 70km öka ca 5-10km ryckte mot slutet räckte det att sakta in från 110km till 95 och sedan gasa upp till 110 igen ryckte mycket,
Nu är den på verkstad så vi får väl se vad det blir av det :?:
Brott på ventilfjäder har jag hört det kan vara, byte komplett topp Bild

Många har problem med ryck och det verkar sällan vara lådan utan motorn som spökar, tempgivare, egrventiler, egrkylare, ventilfjädrar, när ska det sluta, bör ju snart komma kampanjer på detta?? Inte roligt att vara 2a ägare o få pröjsa för dessa missar...
#1179266
Min V70 2.0 VEA 2015 har jag haft sedan 1 november 2016 (2 ägare), nu 2 år gammal exakt och 5.000 mil, började rycka för 3 mån sedan.

Service med software för 3 veckor sedan, samma sak. Upplever problemen runt 50 km/h, antingen med eller utan farthållare, låga varv i kurvor.. Vet ej vilken software jag fick, stod bara software (Bilia Norge).
#1179269
Min MY2016 D4 VEA automat har nu gått cirka 3500 mil, jag har kört cirka 300 av dessa mil. Jag har vid två tillfällen upplevt osmidigheter i växling.

Ena tillfället var vid gasuppsläpp inför en rondell där lådan stegade ned lite osnyggt mellan två lägen utan gaspådrag, absolut ingen smäll, men lite osmidigt ryck helt enkelt. Det andra var när jag var på väg in i rondell, klev på gasen, blockades av en onykter(?) pensionär, klev av gasen och klev på tvärt igen. Då var det som att lådan kände sig lite förvirrad och inte visste hur den skulle bete sig och svarade med att skicka i en för låg växel = märkbart ryck.

I övrigt inga konstigheter alls, inga små ryck på någon hastighet i någon fart. Den har skött sig snyggt. *Peppar, peppar* En väldigt fin låda som växlar smidigt och snyggt. Enda minuset är att den är väldigt "gubbigt"/ekonomiskt programmerad och längtar i att få kasta i en så hög växel det bara går, och sedan helst inte växlar ned.

Små ryck i jämn fart eller svag fartökning som några beskriver har knappast med lådan att göra. EGR? Skulle det vara brott på ventilfjäder skulle väl motorn gå som en påse skit och även låta rätt så illa?
#1179713
dissonans skrev:Alla VEA-bilar med automat som jag kört (både bensin och diesel, 6- och 8-stegade) beter sig ibland lite intressant när den lägger i tvåan, speciellt om man inte gasar så mycket. Lådan lägger sig först på runt 1700-1800 varv och "slirar" (hydraulisk nerväxling) innan man har kommit upp i lite högre hastigheter så att lådan låser (och därmed faller ner till typ 1400 varv). Ibland rycker det till lite då. Jag har kört bilar av årsmodell 14, 15 och 16 och alla beter sig så.
Är det det du tänker på?
Jag citerar mig själv här.. Hade bilen inne på första service i veckan och fick ny mjukvara i en herrans massa moduler, bland annat automatlådans. All ryckighet i låg fart samt symptomet som jag beskriver i det citerade inlägget är borta. Volvos och/eller Aisins ingenjörer måste ha jobbat på hårt. Nu börjar lådan närma sig Mercedes lådor i känsla.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]