Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1158888
Hej,

Upplever att växlingen är hackig/ryckig, främst på de lägre växlarna. Har haft bilen inne för detta, en adaption gjordes men inget fel kunde hittas.

Testade idag sportläget för första gången, och upplevde det som en helt ny bil, inga ryck överhuvudtaget vad gäller växlingen. Även vid långsam körning.

Tänkte därför höra mig för här på forumet. Ni som har likadana bilar, är det stor skillnad även för er mellan normal/sportläget när det gäller växling och ryck?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1158901
Brukar vara tvärtom, alltså att sportläget är lite till mycket ryckigare beroende på hur mycket man gasar. Kör man lugnt tycker jag växlingarna knappt känns där heller men tar man i lite är det vara rappare växlingar.

Låter väl som ett bra tecken att problemet försvinner om du lägger i sportläget, kanske bara är knas uti mjukvaran då. Har du en VEA-bil kanske du har garanti kvar? Låt din ÅF lösa problemet isf så får de väl testa sig fram med omladdningar/uppgraderingar av mjukvaror och liknande.
#1158902
Hej
jag upplever att min ej har hackig växling
sportläget -höjer tomgången och distinktare växling samt "håller" kvar växeln längre på växlarna
-min har bara gått ca 1400 mil
vid senaste servicen frågade dom om uppdatering på automaten-utförde ej detta
#1158967
Har inga problem med hackig växling på min V70 D4 -15 FWD VEA med åttastegad automat. Någon enstaka gång kan det göra en lite brysk nedväxling vid motorbroms i låg fart. Men det händer väldigt sällan.
#1159072
Hade brutal nedväxling från 4-3 men fick ny mjukvara vid service juni-16.

Efter det växlar den perfekt.
#1159972
Tack för feedbacken! Kan då konstatera att det inte verkar vara ett normalt beteende.

Yes, har garanti kvar så det är bara att lämna in den. Verkstaden verkar dock resonera som så att om inga felkoder finns så kan det inte heller finnas något fel. Det stämmer ju inte riktigt alla gånger :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1159973
Alla VEA-bilar med automat som jag kört (både bensin och diesel, 6- och 8-stegade) beter sig ibland lite intressant när den lägger i tvåan, speciellt om man inte gasar så mycket. Lådan lägger sig först på runt 1700-1800 varv och "slirar" (hydraulisk nerväxling) innan man har kommit upp i lite högre hastigheter så att lådan låser (och därmed faller ner till typ 1400 varv). Ibland rycker det till lite då. Jag har kört bilar av årsmodell 14, 15 och 16 och alla beter sig så.
Är det det du tänker på?
#1161789
Min D4 VEA med 8-växlad automat rycker också en del vid nedväxling från 3:an till 2:an, nästan omöjligt att få den växlingen ryckfri.
Själva växlingen märks kanske inte så mycket men när man ger lite gas efter nedväxlingen rycker det alltid onsyggt.
Vid några tillfällen (kanske 5 ggr på ett år) har det nästan smällt till i lådan vid gasuppsläpp på 2:an eller 3:an.
Har haft inne bilen på adaption med den hjälpte inte.
#1161820
Rosemax skrev:Tack för feedbacken! Kan då konstatera att det inte verkar vara ett normalt beteende.

Yes, har garanti kvar så det är bara att lämna in den. Verkstaden verkar dock resonera som så att om inga felkoder finns så kan det inte heller finnas något fel. Det stämmer ju inte riktigt alla gånger :)
Sådär resonerade verkstaden kring en bekants V70 D4 -16. Den ryckte vid lite gas på 8:an i det lägre spannet som bilen använder den växeln. När de till slut efter mycket tjat lyfte toppen och tittade gav de upp direkt och beställde en helt ny motor.. Tydligen allt möjligt som var fysiskt trasigt men utan att bilen i övrigt hade några symptom utom just de små rycken på 8:an.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]