Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davidlevin
#1158262
Hej!

Har en V70 2014 som gått ca 4500 mil med elektrisk baklucka. Under vintern har den inte orkat öppna helt, eller rättare sagt den öppnar helt men sjunker sedan ner någon decimeter, så man slår huvudet i luckan hela tiden. Igår bokade jag servicetid och nämnde då detta för serviceteknikern (auktoriserad Volvoverkstad). Han sade att gasdämparna behöver bytas, kostar ca 2500 kr. Jag ifrågasatte om det är rimligt på en så pass ny bil, och han sade att det inte var det men att det ändå inte går på någon garanti.

Nu när vädret är varmare tycker jag att den öppnar bättre. Kommer samma problem återkomma när det blir kallt igen? Är det fler som haft samma problem?
#1158332
Yess på alla frågor...
#1158334
Men du skall absolut inte nöja dig med det utan kriga, skall naturligtvis i normalfallet funka längre än så.
Haft det problemet med en my10 med ca 18k på mätaren dock inte denna vinter men då bor jag ju i Värmland så det är ju inte direkt arktisk kyla här.
#1158335
På min MY12 så har problemet aldrig visat sig och du har samma sys som på den.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1158416
vad är det för typ av felkonstruktion som inte är självhämmande...?
Ska knappast behövas gasdämpare när det finns en motor som kan hålla luckan...
#1158433
Inget fel på konstruktionen så vitt jag kan se. Det skulle ju inte vara så bra om luckan bara kunde manövreras elektriskt med hjälp av motorn. Däremot är det förstås inte så lyckat om dämparna inte håller måttet. Något systemfel på den punkten verkar dock inte föreligga. Har bara sett enstaka rapporter om att dämparna dött i förtid.
#1158481
För bästa livslängd ska gasfjädrarna sitta med cylindern uppåt och kolvstången nedåt. Det är inte alltid det är möjligt, och i en del modeller, exempelvis Volvos 745 och 945, satt de upp och ner. Troligen för att de inte skulle trycka på listen när luckan var stängd. Men det är inte bra för kolvstångspackningen, som mår bäst av att vara blöt inifrån, av oljan i fjädern, hela tiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1158498
det är väl inte olja i en gasfjäder utan kvävgas.
andersuw skrev:Inget fel på konstruktionen så vitt jag kan se. Det skulle ju inte vara så bra om luckan bara kunde manövreras elektriskt med hjälp av motorn.
en handvev skulle klara jobbet i detta fallet (tänk manuella fönsterhissar)... :-)-)
#1158607
Vojje skrev:vad är det för typ av felkonstruktion som inte är självhämmande...?
Ska knappast behövas gasdämpare när det finns en motor som kan hålla luckan...
Gasp...

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]