Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1159686
Bra det! Man får hoppas att det också funkar i praktiken bara. :D
av PeMa
#1159721
apersson850 skrev:Undrar om mina fjädrar också börjar tappa spänsten? Tycker motorn låter lite mer ansträngd, ungefär som när batteriet är dåligt laddat. Känns som att den inte lyfter riktigt lika högt längre heller.
Men det är ju snart sex år och 21000 mil som passerat, så det är inte så konstigt.
Min lyfter fullt först men ramlar direkt ner 10-15cm i bakkant. Har också märkt att om bilen rör sig lite efter att man öppnat luckan, typ folk som kliver ur, så sjunker den lite för varje rörelse... Riktigt tydligt blir det om man parkerar i uppförsbacke.
#1159736
En liten aning tror jag det är normalt att luckan faller när motorn stängs av efter att ha öppnat. Vill minnas att det är så även på min förhållandevis nya V70 -15. Om den fortsätter att falla lite när bilen "ruskar på sig" betyder det nog däremot att gasfjädrarna är på väg att ge upp.
#1159823
E-lucka är ett måste, var ett av mina absoluta krav när jag köpte mina 3 senaste v70.
En "platta" i famnen pull.
Fullpackad regn pull.
Vovvarna regn pull...
#1213267
Bowe skrev:Samma årsmodell o precis samma symptom! Dock inte varit och diskuterat med servicetekniker ännu så inget kostnadsförslag. Ämnar dock inte utan lite kamp försöka få det något billigare eftersom bilen "bara" rullat i ca. 3år
Om du är normalt händig, så byt själv. Är hur enkelt som helst. Bytte på min i höstas. Inte värt verkstadspriser..
#1394277
Väcker gammal tråd.

Min baklucka öppnas inte lika högt som andra. Jag har bytt gasfjädrarna nu, hjälpte inte. Den slokar inte med tiden eller så utan det är just att den inte öppnar fullt. Jag kan trycka upp den 20 cm till när den är klar, och den srannar där.

Vad kan det vara? Kan motorn kalibreras?
av dannesk
#1394290
Kolla manualen, det står ju där. Tror det var att öppna luckan till högsta läget manuellt och trycka in knappen minst 3sek.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]