Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1151699
Har en T4 aut och är helnöjd.

Bra bottendrag, går mjukt, tyst och är rapp. Effekten är fullt tillräcklig.
Automatlådans 6 steg räcker utmärkt men växlingarna är inte silkesmjuka i alla lägen.
Det var ett tag sen jag körde den 8-växlade så jag har svårt att jämföra.

0.62 i blandad körning är dock inte möjligt. Snarare 0.8 så det är väl 1.5-2 dl mer/mil än dieseln i praktiken.
Jag kör mest landsväg/motorväg och ganska lugnt och mitt snitt på 2000 mil är 0.73
#1151720
Störde mig i början på att det saknades botten mot för 2.5t som jag hade innan, men sen jag vant mig hur man ska växla är jag hur nöjd som helst med min T4 manuell
#1151730
Roda skrev:0.62 i blandad körning är dock inte möjligt. Snarare 0,8 så det är väl 1,5-2 dl mer/mil än dieseln i praktiken.
Jag kör mest landsväg/motorväg och ganska lugnt och mitt snitt på 2000 mil är 0,73
Nu har det ju inte med den här motorserien att göra, eftersom det inte är en VEA, men det är rätt kul att se vad skillnaden är gentemot "di gamle".
En förbrukning på 0,73 l/mil är rätt exakt var jag ligger, vid blandad körning (över flera tusen mil, alltså). Men då är det med en högre XC70, femcylindrig D5 (230 hk), automatlåda (gamla sexstegade) och med släp efter någon gång i veckan, sådär. Diesel, givetvis, så skatten är förstås högre.
Drygt fyra mil på landsväg igår, med drygt ett ton bakom, renderade en förbrukning på 0,75 l/mil. Kapellet nere, dock. Just den rätt låga ökningen i förbrukning när man drar släp är bra med de här dieslarna.
Med olastat släp, i andra riktningen, mätte den 0,69 l/mil.

Nya VEA ska gå billigare, men det ligger ju i sakens natur att när man redan är i trakten av 0,7 l/mil så finns det inte så mycket att ta av. Under noll kommer man ju inte.
#1151761
AndreasThn skrev:Väldigt nöjd med min T5 vea, bränsleförbrukning är lite svårt att jämföra då den går på gamla äppelskruttar och bananskal :) 8)

Den 8-stegade automatlådan är klockren :D

Den går väl på rötslam oavsett vad reklamen säger? :)
Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick en […]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]