Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1151022
hejsan! Har lusläst lite här fram och tillbaka men övervägde idag att bli medlem själv så, första posten :-)-)

Jag är inne på att köpa en volvo v70 D5 AWD automat ifrån 2010-2012. Är egentligen bara inställd på att köpa en R design men det verkar som att R-design är så väldigt snålt utrustade just förutom själva R paketet, man får ju ha tur om man hittar ett ex med elstolar ens. Varför blev det så?

Summum verkar vara mer tilltalande rent utrustningsmässigt men då förlorar man ju sportchassi och R paket. Är det en stor förlust? Går R-design detaljer såsom bakstöt och vinge att köpa på eftermarknaden? Isåfall kanske det är en välutrustad summum man ska köpa och "bygga om" till R design.

Frågorna är:

* Är det stor skillnad komfortmässigt mellan Summum med skinnstolar och R design med skinn? Läs även köregenskaperna.
* Vad varvar en V70 D5 AWD i 120km/h?
* Är det något man ska vara extra observant med att kolla upp på en D5 awd som gått runt 10-14k mil? När ska stora servicar som kamrem et.c göras?
* Jag har hört att det är samma motor i d3-d4-d5 2012-> med AWD och att endast mjukvaran skiljer, stämmer detta? Kan någon redogöra för hur det verkligen ligger till. Skulle en D5 med optimering bli identisk med D5an så skulle ju valmöjligheterna för mig mångdubblas :)


ha det !
#1151061
Välkommen till forumet!

Diesel frågorna är jag inte rätt man att svara på.
Då jag kör en MY11 V70 2.5ft R-Design.

Stolarna i R-design håller utmärkt kvalitet.
Min bil har rullat 18000mil, och skinnet är fortfarande helt och rent.
Visserligen så torkar jag av hela klädseln och smörjer in den ungefär var annan månad.

Även R-design chassiet gör sig bra tycker jag.
Sen kanske man inte kör i 200km/h i rondellerna...
Men det räcker länge till inspirerad körning.
Däck och fälg gör ju även sitt för att bidra till väghållningen.
Själv har jag 245/40-18 Goodyear Eagle F1.

Jämför jag med min förra V70 som var sänkt 55mm med Eidbachs chassie sats, så tar jag R-design chassiet alla dagar i veckan.

Hoppas att du blev något klokare 8)
#1151119
Tack . Får bli en R design då, lär väl dyka upp ett bra utrustat ex någongång iallafall :)

Nöjd med din 2.5ft ? Inga "typfel" som är motorrelatreade eller så? Hört att den trivs lite bättre i motorvägshasstghet än d5an konstigt nog.

Om man går för en 2012 års modell diesel, är det samma motor och drivlina i både d3-d4-d5 då? Ser att bsr anger precis samma effekt vid optimering på d3/d4 164hk som på d5an med 215 org. :)
#1151124
Har en -11 D5 AWD R-design med Polestar-optimering. Min bästa bil hittills! Några övriga modifieringar också, som R-design fjäderbenstag från S/V60, gör den ännu bättre.

Den går oförskämt bra, och är både stabil och sportig samtidigt. Utväxlingen är något lägre på AWD:n så i 120 km/h på 6:e växeln ligger motorvarvet på strax över 2 100 rpm (frugan kör den till jobbet på vardagarna så jag kan inte kolla exakt just nu). Personligen hade jag gärna sett en lite högre utväxling än så, men det är inte så farligt.

Körde den till Spanien och hem i somras, ca. 650 mil allt som allt. En riktig dieselraket på Autobahn! Sportchassit passade in väldigt bra där, och genom bergen i södra Frankrike och Spanien var sportchassi kombinerat med AWD och D5-motorn helt outstanding! Snittförbrukningen på hela resan låg på 0,8 lmil, och det var inte tal om någon fiskörning alls. Kan ha hjälpt att jag tankade europeisk superduperdiesel alla tillfällen jag kunde...
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1151129
EjS skrev:Jag hade en 2011 D5. De har problem med topplocket. Fick byta min runt 190.000 km (25.000 sek).

Tror det är löst 2012.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bra tips!
Hela motorn i min bil byttes på garantin när förre ägaren (företag) hade den. Så det lär inte vara några bekymmer för min del, kolla upp servicehistoriken om något är åtgärdat som har med topplocket eller packningen att göra.
#1151144
Tack för bra tips :)

Är en 2012 jag är ute efter i första hand (sen kom väl haldex 5?)

Hur är/håller Volvos automatlådor om man sköter om dom med oljebyte etc? Vill försöka hitta en som gått runt 9-10k mil så man har maskinskada ett tag iallafall men de årgångarna med de låga milen växer ju inte på träd i dieselvärlden :)
#1151151
Ja, 2012 är sista årsmodellen med Haldex 4. Jag har en sån, men hur länge automatlådan håller vet jag inte. Jag har bara kört 21000 mil än så länge. Ett oljebyte i automatlådan vid 12000 mil hade en påtaglig välgörande effekt på växlingskomforten. Den blev mycket smidigare, och så har det förblivit. Tror jag, det är svårt att avgöra om något har ändrats när det kommer smygande. Då jag brukar behålla bilarna ett tag gör jag nog ett nytt sådant oljebyte vid 24000 mil. Får väl se om det också märks, eller om lådan "slitit till sig" nu, så att den inte ändrar sig mer.

Min bil drar släp i snitt en gång per vecka, ibland lätt flaksläp (350 kg tomt), ibland husvagn (1600 kg eller så). Det påverkar ju växellådan, förstås. Även om det inte finns något specificerat bytesintervall för växellådeoljan på privatbilar finns det ändå en gummiartad friskrivning om att bilar som jobbar hårt, exempelvis ofta drar släp, kan må väl av sådana oljebyten.

När det gäller effekt och vridmoment, så blir en D3 från 2012 med Polestar identisk med en D5. Eller rättare sagt så kan man tro det, om man bara tittar på själva siffran. Men där en D5 levererar 440 Nm mellan 1500 och 3000 r/min, där gör en optimerad D3 det vid 1500 r/min. Sen tappar den lite när varvet ökar.
Dessutom kan man ju optimera även D5. Den ger då minst 440 Nm mellan 1400 och 3500 r/min, samt minst 215 hk mellan 3200 och 4700 r/min. En trimmad D3 ger 215 hk vid 4000 r/min. Toppvärden för en optimerad D5 är 230 hk/470 Nm. Min är en sådan, och den går fullt tillräckligt i XC70-chassiet.
De här värdena kan man hitta i Polestars effekt- och vridmomentdiagram, som de dock numera tagit bort från sin hemsida. Men jag har sparat något som intresserade mig, från den tid då de fanns hos Polestar.

Rent allmänt är min bil väldigt lik det du söker, bortsett från att jag då har prioriterat högre markfrigång istället för landsvägsegenskaper.
#1151176
Dawe skrev:Tack för bra tips :)

Är en 2012 jag är ute efter i första hand (sen kom väl haldex 5?)

Hur är/håller Volvos automatlådor om man sköter om dom med oljebyte etc? Vill försöka hitta en som gått runt 9-10k mil så man har maskinskada ett tag iallafall men de årgångarna med de låga milen växer ju inte på träd i dieselvärlden :)
Fick lämna min tjänstebil efter 23.000 mil. Bytte olja i lådan 12.000 mil och 18.000 mil.

Den växlade bra men när jag åkte på bana (typ 4 L / mil) växlade den inte bra mellan 3:an och 4:an på slutet.

Om du är van med Volvos aut är det super lätt att känna hur sliten den är. Även om den är sliten kan den hålla länge om du byter olja. Fast det känns tydligt när den växler och gör lock up att grejorna inte funkar som nya.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1151420
apersson850 skrev:Ja, 2012 är sista årsmodellen med Haldex 4. Jag har en sån, men hur länge automatlådan håller vet jag inte. Jag har bara kört 21000 mil än så länge. Ett oljebyte i automatlådan vid 12000 mil hade en påtaglig välgörande effekt på växlingskomforten. Den blev mycket smidigare, och så har det förblivit. Tror jag, det är svårt att avgöra om något har ändrats när det kommer smygande. Då jag brukar behålla bilarna ett tag gör jag nog ett nytt sådant oljebyte vid 24000 mil. Får väl se om det också märks, eller om lådan "slitit till sig" nu, så att den inte ändrar sig mer.

Min bil drar släp i snitt en gång per vecka, ibland lätt flaksläp (350 kg tomt), ibland husvagn (1600 kg eller så). Det påverkar ju växellådan, förstås. Även om det inte finns något specificerat bytesintervall för växellådeoljan på privatbilar finns det ändå en gummiartad friskrivning om att bilar som jobbar hårt, exempelvis ofta drar släp, kan må väl av sådana oljebyten.

När det gäller effekt och vridmoment, så blir en D3 från 2012 med Polestar identisk med en D5. Eller rättare sagt så kan man tro det, om man bara tittar på själva siffran. Men där en D5 levererar 440 Nm mellan 1500 och 3000 r/min, där gör en optimerad D3 det vid 1500 r/min. Sen tappar den lite när varvet ökar.
Dessutom kan man ju optimera även D5. Den ger då minst 440 Nm mellan 1400 och 3500 r/min, samt minst 215 hk mellan 3200 och 4700 r/min. En trimmad D3 ger 215 hk vid 4000 r/min. Toppvärden för en optimerad D5 är 230 hk/470 Nm. Min är en sådan, och den går fullt tillräckligt i XC70-chassiet.
De här värdena kan man hitta i Polestars effekt- och vridmomentdiagram, som de dock numera tagit bort från sin hemsida. Men jag har sparat något som intresserade mig, från den tid då de fanns hos Polestar.

Rent allmänt är min bil väldigt lik det du söker, bortsett från att jag då har prioriterat högre markfrigång istället för landsvägsegenskaper.

tack för ett så utförligt svar :) Gillar Xc70 nästan mer än v70in men får bli en v70 pg.a landsvägsegenskaperna! 21000mil och lådan känns fortfarande tight och fin får duga för mig! Kommer nog byta olja i låda och haldex vid varannan service eller så. Fortfarande billigt förhållandevis till vad en ny låda kostar :)

Angående effektskillnaderna där mellan optimerad D3/D4 och D5, läste någonstans att det satt dubbelturbo i D5 men inte i övriga, stämmer detta? Isåfall har vi ju en logisk förklaring till att effekten skiljer lite över varv :)

Kom faceliften exakt vid årsskiftet 2012 eller kan man hitta en 2011 facelift som är tillverkad efter en viss månad? Typ som bmw har månad 9.
EjS skrev:

Fick lämna min tjänstebil efter 23.000 mil. Bytte olja i lådan 12.000 mil och 18.000 mil.

Den växlade bra men när jag åkte på bana (typ 4 L / mil) växlade den inte bra mellan 3:an och 4:an på slutet.

Om du är van med Volvos aut är det super lätt att känna hur sliten den är. Även om den är sliten kan den hålla länge om du byter olja. Fast det känns tydligt när den växler och gör lock up att grejorna inte funkar som nya.
hehe har svårt att se mig en v70 på bana bara, speciellt en tjänstebil :mrgreen: Är väl inte tillräckligt med kylning till lådan knappt original om man drar mycket släp och så så förstår nästan att den inte ville helt hundra på slutet ;) . Men den funkade fint även efter bankörningen när den kylt ner sig och så?

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]