Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150931
Hej, Har fått 2:a på parkeringsbromsen. Klassiker med automatlåda och oanvänd p-broms. Innan jag lämnar in bilen på fix så försökte jag justera själv på den roterande cylindern som ligger under mattan på förargolvet. Det räfflade partiet var helt utdraget innan justering. När jag justerat klart så är alla räfflor inne i cylindern. Men fortfarande tar inte p-bromsen alls. Det klickar inte heller i låslägena på fotpedalen! När jag trycker pedalen i maxläget så syns det inte någon rörelse i bromsvajern alls. Borde det inte spänna lite i vajerhöljet när det maxas? Har pedalstället gått sönder eller vad? Tack på förhand!
#1154903
Bothner skrev:Hej, Har fått 2:a på parkeringsbromsen. Klassiker med automatlåda och oanvänd p-broms. Innan jag lämnar in bilen på fix så försökte jag justera själv på den roterande cylindern som ligger under mattan på förargolvet. Det räfflade partiet var helt utdraget innan justering. När jag justerat klart så är alla räfflor inne i cylindern. Men fortfarande tar inte p-bromsen alls. Det klickar inte heller i låslägena på fotpedalen! När jag trycker pedalen i maxläget så syns det inte någon rörelse i bromsvajern alls. Borde det inte spänna lite i vajerhöljet när det maxas? Har pedalstället gått sönder eller vad? Tack på förhand!
Jaha, då var det fixat! Endast parkeringsbromsbackar behövde bytas och justering av dessa. Ingen åtgärd på pedalstället som fortfarande inte låter vid nertrampning.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]