Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ronpe
#1150822
Tänkte ge mig i kast med att montera ny multirem på bilen imorgon, dock lite förvånad att den redan gått av. Är detta verkligen normalt eller kan det bero på något annat? Har också läst om att trasiga multiremmar eventuellt kan skada kammremmen när den går, erfarenheter av detta?

Har också förgäves försökt leta upp en bild på hur remmen satt, inte världens största problem men är det någon som sitter inne med generell info kring byte mottages det gärna! Nyckelgrepp på spännrulle tex?
av Schmoyoho
#1150835
Beror på motorn men i värsta fall ja, den kan ta sig in till kamremmen och göra kaos. Bytesintervallet är väl en ca 18k mil eller 10 år så om det är en taxi och du slarvat med servicen är det väl normalt, annars lät det konstigt. Spontant känns det ju som att något har gjort så att remmen gått av snarare än att den bara gjorde det av sig självt. Inga löphjul som inte längre snurrar? Eller hjul/kopplingar på generator, kompressor etc?
av oldtimersmc
#1150881
Är det en my14 så skall du inte ge dig i kast med någonting annat än att ringa volvo och klämma dem på bytet för du har ju garanti.
av Rådlös
#1150885
Jag kan tillägga att till V70 2.0F -08, gäller bara 10-årsintervall för byte. Ingen körsträcka.

Och till den som eventuellt inte visste, 2.0F-motorn har ingen kamrem som kan skadas. Den har kamkedja. (Men det är illa nog ändå om multiremmen skulle gå av)
av refbob
#1150967
Våran multirem på My 13 gick av när bilen var ca 30 månader och hade gått 4000 mil. Volvo tog det som goodwill.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1150989
låter mer som bad-will att remmen kollapsar efter så få mil. Normalt ska den hålla bilens livslängd. Min har t.ex. snurrat 32500 mil...
av ronpe
#1150996
Tack för alla svar, vagnskadegarantin gick ut 30 September tyvärr annars hade jag helt klart gått på det spåret! Kan göra ett försök med verkstan ang goodwill då det verkar vara typ 10000 mils intervall på byten!

Hursomhelst, planen är nu att snacka med verkstan imorgon för att se om de behöver se över bilen angående kamremmen eller rekommenderar att göra något annat vid byte av rem. Om inte gör jag det själv.

Tack för länken till den andra bytestråden, nu vet jag mer!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av ronpe
#1152149
Bara för att följa upp tråden så verkar allt ha fungerat bra efter remmbytet.

Bjuder också på min hittills bästa hemmafixade förlängare...

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av oldtimersmc
#1152174
Ha Ha Ha :D funka!!!
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]