Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bruzz
#1150405
Hej

Misstänker fel på startmotorn eller oxiderad kontakt i min v70 2010 2.0F. Men hur kommer man åt kontakterna på solenoiden? Ovanifrån är ju lögn att komma åt. Har bytt startmotor på en Clio en gång och då var det ju en liten kabel som kommer från tändningen. Är det samma lilla kabel på volvo av denna årsmodell?

Hur kommer man enklast åt så man kan kolla kablaget där bakom? Gå underifrån och ta bort skyddskåpan?

ps. försökt hitta bilder/filmer men svårt att hitta.
#1150436
Här ser du en film. Det kanske inte är exakt din motor, men väldigt mycket nära släkt.

Startmotorn kommer vid 2:10 ungefär.
Skyddskåpan under motorn går troligen lätt att ta loss med en liten mutterdragare (sladdlös borrmaskin) och riktiga pallbockar eller en smörjbrygga.
#1150675
Jag har bytt startmotor på den 854 Turbo jag en gång hade. Det är inte samma sak, förstås, men de har i alla fall det gemensamt att det är femcylindrigt och tvärställt maskineri.
Den startmotorn var lätt att komma åt uppifrån, så snart elkylfläkt med tillhörande luftstyrningsplastschabrak demonterats. Då blir det flera decimeter att jobba på där framme.
Jag bytte ut startmotorn med bilen stående hemma på gården, utan behov att lyfta upp den alls.
#1150747
Kikade i VIDA och det är underifrån som Rådlös säger. På min bil, och jag vet detta eftersom jag tidigare misstänkt jag har en bråkig startmotor men det är nog bara jag som är lite hastig med foten på bromsen, så är det uppifrån som på aperssons 850. Dock bakifrån, genom att batteri och luftfilterboxen plockas bort. Ska inte heller behöva pallas upp då, men jag har som tur är sluppit prova.
#1150874
Ahh, det finns fyrcylindriga också. Jag tänkte ju i 850-banor, där någon på Volvo en gång sa att "850 är ett femcylindrigt koncept", när tidningarna gissade vilket år en 840 skulle komma.

Ber om ursäkt för mitt förvirrande inlägg!
av Daniel73
#1150905
2.0F frågor ställer man med fördel på ett fordforum då den motorn var basmotorn i bla Mondeo i ganska många år.
Både som etanol och Bensinversion.
Ursprungligen en Mazdamotor från 626.

Fordclubsweden.se

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]