Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1150248
Kort sagt så har något hänt med min GPS och jag lyckas inte klura ut hur jag ändrar tillbaka det. Förut var bilen markerad med en pil i mitten av skärmen och kartan rörde sig relativt pilen. Nu så är kartan stilla och jag måste dels manuellt hitta mig själv på kartan genom att zooma ut och zooma in. Dessutom så följer den inte längre mig utan flyttar jag inte bilden så försvinner man ur bild förr eller senare. Har klickat runt överallt men blir inte klok på vad som har hänt.

Gäller MMM2 i en S80 2007.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1150261
Mitt RTI lär väl vara nästa version (för jag antar att du har ett sånt där en DVD måste sitta i hela tiden), så vad mitt vetande är värt vet (!) jag inte. Men i det system jag har kan man sätta sig i det läge du beskriver, genom att välja att flytta runt kartan manuellt. Men så snart man lämnar det läget, återgår den till moving map med bilen i mitten på kartan. Någon inställning som låter systemet stanna kvar i det läge du beskriver finns inte i min bil.

Det är inte så att du har någon knapp eller nåt som du kan trycka på, för att komma till motsvarande läge? Den knappen har kanske fastnat eller nåt sånt?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1150282
Mycket märkligt, det låter som du hittat in i läget där man kollar på kartan, men det försvinner ju när man startar om bilen, eller trycker på exit. Skumt. Tyvärr inget jag känner igen.
av Schmoyoho
#1150289
Ja, precis. Fipplade man med joysticken gick det att köra kartan manuellt samt att backa tillbaka med exit så att kartan följde bilen. Verkar inte gå nu utan nu kommer jag direkt till menyerna när jag trycker exit. Alla knappar funkar som de ska också, har inga specialknappar än vad någon annan har. Enter, exit och joysticken.

Ska kolla igenom menyerna ytterligare ett varv, annars hoppas jag väl att det löser sig om man tar ut skivan och stoppar tillbaka den eller någon liknande sorts norsk reset.
av least
#1150312
Prova att ta ut skivan ur läsaren, starta RTI med tomt DVD-fack och sen sätt i skivan. Det bör tvinga fram en total omstart av systemet.
av Schmoyoho
#1152163
Blev inte så mycket norsk reset, den bad bara om skivan och väl med den på plats igen var det samma sak. Jag kan välja "nuvarande plats" eller något sånt i någon meny men då upptas vänster halva av skärmen av mina exakta GPS-koordinater osv. Lite mer info än jag oftast behöver.
Användarvisningsbild
av snepo
#1152165
Schmoyoho skrev:Blev inte så mycket norsk reset, den bad bara om skivan och väl med den på plats igen var det samma sak. Jag kan välja "nuvarande plats" eller något sånt i någon meny men då upptas vänster halva av skärmen av mina exakta GPS-koordinater osv. Lite mer info än jag oftast behöver.
Har du mottagning från satelliterna. Har haft liknande problem på en bil. Där var antenkabeln skarvad i bakluckan. När jag tog tag i kabeln så smulades den sönder. Hade ärgat i skarven. Köpte ny antenn,sen funka det igen. Det var dock inte en Volvo. Tyckte min S80 jag hade. Gps:en var väldigt seg. Man hann ju svänga fel innan den talade om vart man skulle. Men hann inte undersöka om det gick att göra nåt åt det,innan jag bytte bort den
av Schmoyoho
#1152514
Intressant tanke men baserat på det du skriver om att skavd kabel medför att det blir trög på så tror jag spontant det inte är felet. Som sagt så kan jag välja något som heter typ "nuvarande plats" eller något sånt och då ser jag min plats på höger halva av skärmen samt koordinater och stadens namn på vänster sida. Inget fel på uppdateringshastigheten eller något. Samma sak i vanliga kartläget. Pilen på kartan syns, följer rörelser och roterar som den ska men kartan följer inte med mig när jag kör.

Märkte också något jag antagligen missat tidigare, men om jag trycker exit från kartan till huvudmenyn så hoppar den över några ikoner. Nummer 1 högst upp går att välja samt de 2-3 nedersta men det är några ikoner som den hoppar över. Någon som ids kolla vilka dessa är? Om jag har nr 1 markerad och trycker pil ner så kommer jag direkt till nuvarande plats, om jag minns rätt. Vilka ikoner finns mittemellan?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1152519
En annan fråga, hur ser det ut i menyerna på din bil när du ska ange adress? Min ser ut såhär och det verkar inte gå att knappa in postnummer.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av least
#1152667
Pila upp dig till rutan där det står Postnummer och tryck "välj"?

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]