Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1149180
Bra att du kommit ett stycke på väg och lycka till med resten. Föreslår som sagt att du skriver en rad till apersson850 och ber honom titta in i tråden. Vet att han har haft det här problemet och löst det. Han kan sannolikt ge dig tips på exakt vad som bör göras.
av Elmeholt
#1149181
andersuw skrev:Bra att du kommit ett stycke på väg och lycka till med resten. Föreslår som sagt att du skriver en rad till apersson850 och ber honom titta in i tråden. Vet att han har haft det här problemet och löst det. Han kan sannolikt ge dig tips på exakt vad som bör göras.
Yes jag har skrivit till honom och bett honom kika tråden :) Tack även för det tipset.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1149255
Det vanligaste problemet är att jordförbindelsen ger upp i kontaktdonet som sitter i takets bakkant, precis innan kablaget försvinner in i gummislangen ner till luckan. Eftersom luckan är av plast måste det finnas en jordtråd (fungerade) här, annars lägger det mesta av.
I vissa lägen kan det tänkas att man kan få baklänges jordning genom någon annan komponent i luckan, vilket kan göra att något fungerar fast det inte borde göra det.

Istället för att försöka laga felet i min bil, något som kanske ändå inte lyckas bra, installerade jag helt enkelt en parallell jordförbindelse mellan jordstiftet på bakfönstervärmen (bara för att det är lätt att komma åt) och ner till en jordpunkt i golvet (bara för att den var också enkel att komma åt). Har fungerat perfekt sen dess. Original är kanske dålig, kanske inte, men finessen är förstås att det inte spelar någon roll. Enda nackdelen med detta är att man inte har en skarv när luckan ska demonteras och lyftas bort från bilen, men det händer inte ofta, så den dagen den sorgen.

Ett grundkrav är förstås att man kan få upp luckan, så att det går att ta av innerklädseln på den. Jag passade på när det ändå fungerade i min bil.
av Elmeholt
#1149289
apersson850 skrev:Det vanligaste problemet är att jordförbindelsen ger upp i kontaktdonet som sitter i takets bakkant, precis innan kablaget försvinner in i gummislangen ner till luckan. Eftersom luckan är av plast måste det finnas en jordtråd (fungerade) här, annars lägger det mesta av.
I vissa lägen kan det tänkas att man kan få baklänges jordning genom någon annan komponent i luckan, vilket kan göra att något fungerar fast det inte borde göra det.

Istället för att försöka laga felet i min bil, något som kanske ändå inte lyckas bra, installerade jag helt enkelt en parallell jordförbindelse mellan jordstiftet på bakfönstervärmen (bara för att det är lätt att komma åt) och ner till en jordpunkt i golvet (bara för att den var också enkel att komma åt). Har fungerat perfekt sen dess. Original är kanske dålig, kanske inte, men finessen är förstås att det inte spelar någon roll. Enda nackdelen med detta är att man inte har en skarv när luckan ska demonteras och lyftas bort från bilen, men det händer inte ofta, så den dagen den sorgen.

Ett grundkrav är förstås att man kan få upp luckan, så att det går att ta av innerklädseln på den. Jag passade på när det ändå fungerade i min bil.
Tusen tack, då ska jag testa det. Med jordningen i bakvärmen, menar du då kabeln som går till stiftet i rutan? Vet inte hur de där funkar, men vilken sida av värmaren är i så fall jord? Du har ingen bild kvar från installationen?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1149290
Ja, till bakrutevärmen sitter det vanliga 1/4" flatstift, så där är det lätt att skarva på en extra jordning. Allt annat försvinner in i små kontaktdon.
Jord är vid höger sida. Men det är ju lätt att mäta fram. Svart/orange kabel används för jordning, åtminstone i luckan.
av Elmeholt
#1149380
Tack för hjälpen allihopa. Nu fungerar det perfekt. Drog som apersson850 föreslog. Enda som var bökigt var att få igenom kabeln i kabelkanalen som går mellan lucka och tak. Men fick, blev flawless :)
av andersuw
#1149457
Gott! :D

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]