Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1147781
Hej

Våren närmar sig och då hade ja tänkt göra lite servis på min V70 2.5T 2008.
Inför det vill jag samla info om delar som jag behövar och måste beställa.
Utöver vanlig sevis enl Volvos servisschema hade ja i förtidtänkt byta multirem,
AC-rem,spännare,lagret i magnetkoppling (AC-kompressor),generatorns frihjul.
Kan någon som gjort detta svara med info om verktyg som behövs.

Jag tänker på:

- torxverktyget som behövs för att vrida multremsspännaren medurs för att lossa
remmen?Verkar va T50 eller T60?

- hylsstorlek för att lossa bulten som håller multiremspännaren? Nm för åtdragning?

- dimension på lagret i magnetkopplingen?

Kom också gärna med förslag på bra nätbutiker att handla dessa bildelar.

Nåt speciellt jag måste tänka på?Tacksam för alla svar.

Med vänliga hälsningar
#1148179
Oldtimersmc, du som just bytt spännare och remmar kan nog svara på följande frågor:

1.Multiremmens spännrulle lär vara fastskruvad med en sextandhålskruv men vilken torxdimension ska användas för att lösgöra skruven?

2.På samma spännrullen finns ett “torxhål” som ska användas för att vrida spännaren bort från remmen så att remmen kan tas bort.Vilken torxdimension ska användas?

Inte roligt att upptäcka att man saknar något verktyg när man plockat bort en hel del på bilen ...

Tacksam för svar.
#1148803
T60 ( har varit ute å rest) (300NM till muttern hyllsam var 30mm 90% säkerhet ang hyllsan) detta gäller den stora bulten som sitter på vevaxeln den andra är typ 12-14mm
#1148805
Lagrer dim kan jag inte då jag har en Sanden och du har en Valero kompressor.
#1149057
xAx skrev:Oldtimersmc, du som just bytt spännare och remmar kan nog svara på följande frågor:

1.Multiremmens spännrulle lär vara fastskruvad med en sextandhålskruv men vilken torxdimension ska användas för att lösgöra skruven?

2.På samma spännrullen finns ett “torxhål” som ska användas för att vrida spännaren bort från remmen så att remmen kan tas bort.Vilken torxdimension ska användas?

Inte roligt att upptäcka att man saknar något verktyg när man plockat bort en hel del på bilen ...

Tacksam för svar.
Kommer inte ihåg vilken men det är en vanlig om det inte är som jag skrev en vanlig bult.
Köp en vanlig torx sats i annat fall skall du i princip inte öppna huven-
#1149151
andra moment.
övre motorfäste (m12) 80nm mot toppen 48nm momentstagsbultar 110nm.
multirensspännare24nm,
Rekommenderar att du köper en Haynes mekhandbok

Du behöver även en garage domkraft för att kunna höja och sänka motorn vid de olika momenten (för att kunna komma åt) och för att hålla upp motorn när du tar bort motorfästet på framsidan (kamrenssidan)
#1149153
Du behöver även 2017 års svordomslexikon och bandage :wink:
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]