Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raad
#1146067
Om du tittar på Volvos verktyg så pressar det på lagrets yttersida. Genom att pressa in lagret med att trycka eller pressa på lagrets innersida överförs krafterna på lageret kulor vilket kan deformera dessa.
av berrabus
#1160897
Eftersom ingen annan verkar har bytt hjullager själv med ngt mekaniskt kit så kan jag meddela att det här kitet funkar.
Själva bytet, bort med gamla o i med det nya, tog ca 20-30 minuter.
av berrabus
#1160979
Kimmen90 skrev:Hur avancerat är det att byta själv med detta kitt? Klarar men av det hemma på uppfarten.
Jag har tyvärr inget garage utan gjorde detta på min grusparkering utanför huset så ja, man klarar av det hemma på upfarten.

Absolut krångligaste var att få loss länkarmen på ngt sätt så att jag kunde ta bort drivaxeln.
av berrabus
#1161319
Kitet är inte 100% användbart direkt ur lådan. Man måste slipa bort lite på de två halvorna som används då man moterar det nya lagret.
De båda halvorna skall moteras i mellanrummet som är inringat nedan.
lager1.JPG
lager1.JPG (119.38 KiB) Visad 1868 gånger
För att kunna göra det måste man slipa bort lite på bägge halvorna enligt:
lager2.JPG
lager2.JPG (125.99 KiB) Visad 1876 gånger
lager3.JPG
lager3.JPG (146.64 KiB) Visad 1875 gånger
Det är alltså den här delen som trycker på den yttre lagerbanan vid monteringen.
av Xanthopteryx
#1161323
berrabus skrev:Eftersom ingen annan verkar har bytt hjullager själv med ngt mekaniskt kit så kan jag meddela att det här kitet funkar.
Själva bytet, bort med gamla o i med det nya, tog ca 20-30 minuter.
Totalkostnad inklusive verktyg och reservdelar?

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]