Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1143366
Ett svårslaget pris är det ju. Sedan kan man bara hoppas att batteriet inte stått hur länge som helst i halv- eller helurladdat skick på din ÅFs hylla.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1143463
Nej, vi får väl se.
Hur som helst, nu sitter batteriet på plats. Locket gick ju givetvis inte att få fast, men det gör inte så mycket. Löste det med ett diskret buntband i framkanten, och en skruv i bakkanten. Bli inte förfärade nu för att jag gjort två mycket små och diskreta hål i locket. Det hade ändå flera trasiga fästen, så jag hade köpt ett nytt lock om det passat. Nu sitter det faktiskt bättre än förut! :)
Ctek-laddaren är inkopplad, kör ett rekondprogram just in case.
av andersuw
#1143501
Att locket sitter lite på trekvart är ju bara en rent estetisk fråga. Somliga av oss minns fortfarande den tid då batteriet satt spritt språngande naket i motorrummet. :shock: Men det gick ju bra det också. :D
av Malmstroem
#1143600
Så länge huven går att stänga så är det inget jätteproblem.

Om man inte kan stänga locket är det bra att rengöra batteriet då och då. Fuktig vägsmuts kan skapa problem.

Jag är också gammal nog att komma ihåg tiden utan batterilåda. :wink:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1143665
Känner mig som en klant...
Jag lossade bl.a. luftfilterboxen för att komma åt att lättare fästa batterilocket. Glömde visst att ansluta kontakten till luftmassemätaren efteråt, vilket resulterade i en felkod idag. Visserligen lätt ordnat med OBD2-modul från Kjell & Co. och app i mobilen, men ändå...
av matsén
#1208994
Kan tillägga att till en V70 T4 MY11 med originallock 31265957/31402984 passar 31383949 ypperligt som utbyteslock. Då får du även in ett Biltema AGM 80Ah 314 x 174 x 190 och kan stänga locket helt.
4:e gången gillt. Grymt stort tack till Bilbolaget i Sandviken då detta var det 4:e locket jag testade. Alla tidigare testade var tyvärr för långa.

//PM
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1217768
Skaffade batterilock 31335286 till min D5 -11. Det funkar med mitt stora Varta-batteri.
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]