Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1142381
apersson850 skrev:Folk fick för sig att de hamnade i ett magnetfält som kunde orsaka sterilitet, lomhördhet, nageltrång och förhindra framtida vinster i Postkodlotteriet. Att magnetfält vid DC är stationära, inte växlande, och därför ser ut som de magnetfält som vi alltid utsätts för i naturen, det glömde man. För att lugna ner folk fick Volvo sätta dit en särskild jordledare mellan fram- och bakände på bilen. Till vad nytta kan man undra, för strömmen var ju fortfarande densamma.
Ja det var just det pseudoproblemet jag erinrade mig. :)
apersson850 skrev:Detta inträffade när nästa generations V70 redan var långt framme hos konstruktörerna, och i ett sådant läge kan det förvisso vara lika klurigt att flytta omkring något i motorrummet som att åka till månen. Det är ju inte gott om plats under huven numera.
Ja fast så småningom lyckades de ju på ett eller annat sätt öka höjden till 19 cm i alla fall. Undrar om det rent av kan vara så enkelt att man kan byta lock, ev. också frontstycke på boxen för att förbättra höjden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1143233
Då var det min tur att drabbas av batteridöden.
Volvo originalbatteri, okänd ålder men minst tre år. Verkar som att min årsmodell (2011) har den grunda batterilådan för 175 mm höjd. Begränsar ju tyvärr utbudet något, iaf på Biltema. Får väl köpa det största batteriet och strunta i locket, eller?
av andersuw
#1143244
Ja det är ju lite trist att begränsa sig till vad Volvo har att erbjuda som klarar 175 mm och som de kanske tar extra bra betalt för just därför att det är "special". Men man bör väl ändå kolla vad de har att erbjuda. Sedan är jag lite nyfiken på vad som egentligen skiljer batterilådorna ut (se lista tidigare i tråden). Skulle ju i bästa fall kunna vara så att man bara ändrat utformningen på locket och/eller främre delen av lådan så att grund låda ganska lätt kan byggas om till djupare.
av Daniel73
#1143245
Vad kan en komplett batterilåda kosta?

Känns ju som att allt mellan 500kr-5000kr är aktuellt...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1143247
Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
av andersuw
#1143249
Med tanke på vad skroten tar för delarna gissar jag att man kan klara sig undan med ca en tusenlapp även om man byter alla delar av lådan.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... lare/Alla/
av andersuw
#1143252
apersson850 skrev:Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
Vad sitter egentligen lådan fäst i undertill? Vilar den inte ytterst på någon del av karossen? Jag har ju svårt att tro att man gått så långt som till att ändra karossen bara för att få plats med en djupare låda. Men det kanske finns någon slags platta/fäste mellan kaross och batterilåda som man kunnat modifiera. I sprängskissen i VIDA hittar jag något slags fäste ("bracket") men det verkar i motsats till andra delar till batterilådan vara detsamma på alla bilar.

Det är ju också i praktiken bara på en punkt, precis vid pluspolen och dess kabelsko, som höjden ställer till med problem. I övrigt går ett 19 cm batteri in i en låda gjord för 17,5 som jag har förstått det. Så kanske har man kunnat lösa problemet bara genom en lite annan utformning av locket och/eller främre låddelen utan att det för den skull tar i för mycket på motorhuven.

Det händer ju för övrigt att biltillverkare gör saker som framstår som helt obegripliga. Ett exempel är utformningen av lastgolvsluckan och baljan under den på V70 II där man fr.o.m. -14 eller -15 a) tog bort gasfjädern till luckan och ersatte den med en krokförsedd snodd för upphängning någonstans (oklart exakt var), b) tog bort motsvarande snodd på baljan undertill som tidigare hade en sådan och c) tog bort en del av utrymmet i baljan längst fram (utan att det så vitt jag kan se behövdes). Om det där var någon slags besparing framstår den ju som lite besinningslös. Jag har för egen del "moddat" min -15 så att den funkar som äldre modeller där bak. Se här.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1143304
Kan en biltillverkare spara in några kronor på något som den tilltänkta kunden inte reflekterar över förrän han redan har köpt bilen, då gör de det. Outgrundligt eller ej.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1143308
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
Vad sitter egentligen lådan fäst i undertill? Vilar den inte ytterst på någon del av karossen? Jag har ju svårt att tro att man gått så långt som till att ändra karossen bara för att få plats med en djupare låda. Men det kanske finns någon slags platta/fäste mellan kaross och batterilåda som man kunnat modifiera. I sprängskissen i VIDA hittar jag något slags fäste ("bracket") men det verkar i motsats till andra delar till batterilådan vara detsamma på alla bilar.

Det är ju också i praktiken bara på en punkt, precis vid pluspolen och dess kabelsko, som höjden ställer till med problem. I övrigt går ett 19 cm batteri in i en låda gjord för 17,5 som jag har förstått det. Så kanske har man kunnat lösa problemet bara genom en lite annan utformning av locket och/eller främre låddelen utan att det för den skull tar i för mycket på motorhuven.
Hur mycket utrymme är det som fattas i den äldre lådan?
Det kan ju vara en klyftig kombination av något djupare låda, modifierat lock och en viss vinkling framåt som får ett lite högre batteri att rymmas?
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]