Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#112053
Vad grundar du detta på att BMW:s Komfortstolar inte har whiplasch eller denna funktion..kan Citera BMW.."Aktiva nackstöd.minskar mycket snabbt vid en kollision avståndet mellan skyddet o huvudet och förebygger därigenom skador på nackkotorna ( ingår i extrautrusting komfortstolar)
Sedan kan man jämföra äpplen o päron ..här har vi talat om S80,A6,E-klass o 5-serien ..då är inte riktigt rätt att dra in BMW:s 3-serie ..jämför den med S40 /V50 det är mer relevant..o då kan vi tala om kvalitetsskillnad.
av Volvo mitt val
#112304
Steff 99 skrev:Vad grundar du detta på att BMW:s Komfortstolar inte har whiplasch eller denna funktion..kan Citera BMW.."Aktiva nackstöd.minskar mycket snabbt vid en kollision avståndet mellan skyddet o huvudet och förebygger därigenom skador på nackkotorna ( ingår i extrautrusting komfortstolar)
Sedan kan man jämföra äpplen o päron ..här har vi talat om S80,A6,E-klass o 5-serien ..då är inte riktigt rätt att dra in BMW:s 3-serie ..jämför den med S40 /V50 det är mer relevant..o då kan vi tala om kvalitetsskillnad.
Jag avsåg att köpa en BMW 530xi med komfortstolar. Jag fick precis den information du skriver nämligen att avståndet minskas till nacken vid en påkörning bakifrån. Detta är också riktigt men efter att varit i kontakt med fabriken i München och även säkerhetsexperter i Sverige fick jag klart att detta inte är riktiga whiplaschstolar. Säkerheten är,enligt min mening, högre i Volvo S80 . Detta var en av huvudanledningarna till att jag valde Volvo.
av Steff 99
#112407
Det kan vara så, Volvos stolar är och har varit mycket bra...
Hoppas bara att whiplash i stolen inte kommer till användning.
av JK24T
#112484
Volvos stolar var bättre förr.... annan tillverkare nuförtiden...

Uppdatera TCM, rekomenderas, nu växlar den bättre !
av utsikten
#112515
Beror på att plasten vid b-stolpen gnider mot varandra.
Finns en rep.sats nu hos ÅF som löste problemet på min 2,5 T
Däremot så finkar inte renblåsningen vid + 10 gradet inte alltid.
Lennart 8)
av Volvo mitt val
#112533
JK24T skrev:Volvos stolar var bättre förr.... annan tillverkare nuförtiden...

Uppdatera TCM, rekomenderas, nu växlar den bättre !
Vad innebär uppdateringen av TMC-vad blir bättre? Görs detta på
verkstaden?
av JK24T
#112536
Mig skriva taskig stavning.. :) läs TCM, helt enkelt ny uppdaterad mjukvara till automaten. Om bilen är lev. innan vecka 24 -07 så bör den ha den äldre mjukvaran.
Med uppdateringen så växlar lådan som man förväntar sig av en automat, och funkar bättre i låga hastigheter.
Sen fattar inte jag finessen med 6-växlad auto när 1;an är så låg att det känns löjligt.

- Johan
av Volvo mitt val
#112586
JK24T skrev:Mig skriva taskig stavning.. :) läs TCM, helt enkelt ny uppdaterad mjukvara till automaten. Om bilen är lev. innan vecka 24 -07 så bör den ha den äldre mjukvaran.
Med uppdateringen så växlar lådan som man förväntar sig av en automat, och funkar bättre i låga hastigheter.
Sen fattar inte jag finessen med 6-växlad auto när 1;an är så låg att det känns löjligt.

- Johan


Tack för informationen verkar vettigt att göra!

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]