Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MGZTT
#75947
Hej!

Jag är i bilbytartagen och funderar på en S80 D5. Har hittat en demobil som gått ca 700 mil. Silvermetallic med svart läder, automatlåda och momentum-paket mm... Grymt skön bil och nya 185 hk dieseln är ju helt makalöst fin!

Undrar bara om någon har erfarenhet av nya S80:n, om bilarna går bra, om det har varit något trassel, barnsjukdomar mm. Bilen i fråga är ju en av de allra första bilarna, en ganska tidig demobil.


Mvh.
av toho60
#76005
Har bara hunnit köra knappt 400 mil sen leveransen i september.
Enda problemet hittills är knäppande ljud från b-stolpen när bilen är kall.
Gissar att det kommer från ventilationskanalen för defrostern till bakdörrarna och att plasten utvidgas när den värms upp.
Enligt BraBil jobbar Volvo på en lösning.

Inga större problem alltså.......ännu!
Användarvisningsbild
av CarMan
#76008
om det är en demo, så kolla själv att den har den utrustningen du vill ha, då tidiga demobilar kan sakna viss utrustning, trots att det står att den har ett vist paket
av Volvo mitt val
#76089
Jag har precis fått en Volvo S80 3,2 och den är rent fantastisk. Kan rekommendera den. Nu gäller det bara att Volvos service är lika bra!

Bilen går tyst,mjukt och är snabb. Ett bra val!!
av Volvo mitt val
#76090
Kan bara rekommendera S80. Har själv köpt en S80 3,2 och den är helt underbar! Ser ännu inga barnsjukdommar men vem vet?

Jag kan bara rekommendera ett köp- du kommer inte att ångra dig!
En som gjort ett val!
av Steff 99
#76105
Möjligt är att bensin varianterna av S80 är nyskapande och tysta och sköna att köra.
Jag har varit intresserad av D5:an
En klar besvikelse, går hårt i motorn väldigt mycket motorljud och dieselkänsla, en stor skillnad mellan V70 D5 och S80 D5 till den senares nackdel
Skall man ha en diesel är detta inget alternativ för mej.
Går inte att jämföra i ljudkomfort med Audi , Mercedes eller BMW.
Tyvärr så blir det nog ingen ytterligara Volvo
av MGZTT
#76110
Tack för synpunkterna! Här går det undan må ni tro! Nu har jag gjort affär på S80:n och känner mig riktigt nöjd så här långt i alla fall. Jämfört med min tidigare Saab 9-3 Sportsedan 1,9 TiD 150hk, så känns det som om man bytt upp sig några hack i fråga om komfort och lyx.

Den enda huvudbryn jag har är om jag verkligen ville ha S80:n hellre än en BMW 5-serie... Men nu är ju valet gjort så nu är det bara att tuta och köra. Ska bli kul att prova äga en Volvo för första gången!
av LeoniAquila
#80446
Ett mycket bra val!

Se upp för automatlådan bara. Den som sitter i 3,2 åtminstone, kan se till att bilen vägrar starta, pga. någon sorts glappkontakt. Farsan råkade ut för detta med en massa julmat i bagaget. Bilen fick bärgas. Senare hörde han dock om en kollega med en likadan bil, som kopplade ur batteriet och sedan tillbaka. Då startade bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
#80465
LeoniAquila skrev:Ett mycket bra val!

Se upp för automatlådan bara. Den som sitter i 3,2 åtminstone, kan se till att bilen vägrar starta, pga. någon sorts glappkontakt. Farsan råkade ut för detta med en massa julmat i bagaget. Bilen fick bärgas. Senare hörde han dock om en kollega med en likadan bil, som kopplade ur batteriet och sedan tillbaka. Då startade bilen.
det finns 1000 andra saker som kan få bilan att vägra starta om dom går sönder också !!!

så varför ska han se upp med växelådan? det ha ju inte varit nått frekvent fel på dom.
av Frigge
#80469
CarMan skrev:
LeoniAquila skrev:Ett mycket bra val!

Se upp för automatlådan bara. Den som sitter i 3,2 åtminstone, kan se till att bilen vägrar starta, pga. någon sorts glappkontakt. Farsan råkade ut för detta med en massa julmat i bagaget. Bilen fick bärgas. Senare hörde han dock om en kollega med en likadan bil, som kopplade ur batteriet och sedan tillbaka. Då startade bilen.
det finns 1000 andra saker som kan få bilan att vägra starta om dom går sönder också !!!

så varför ska han se upp med växelådan? det ha ju inte varit nått frekvent fel på dom.
Ja det var något nytt :roll: .
Finns ju som sagt några saker till som påverkar om en bil kommer starta eller ej.
Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]